Har tatt grep med ny type butikk-utsalg på Gardermoen

Et av pop up-utsalgene på Oslo Lufthavn fins på en av utenlandspirene. Thea Marie Dalen jobber for det norske klesmerket Holzweiler. Til høyre Lill Sønsteng. Hun er kategoriutvikler for butikker på Oslo Lufthavn. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det å sikre økte inntekter for landets flyplasser har blitt en hovedoppgave i Avinor, siden antall reisende ikke har kommet tilbake til normalen igjen etter pandemien. 

Hovedinntektskildene for en flyplass er avgifter fra flyselskapene, men også såkalte kommersielle inntekter fra taxfree, parkering og servering. 

Dessuten inntekter fra de ulike butikkene som har fått innpass på flyplassene.  

Har tatt nytt grep

Et av grepene som har blitt tatt de senere årene, har vært å satse på såkalte pop up-butikker.  

Det er mindre butikkutsalg som dukker opp for en kort tid, for så å forsvinne igjen etter noen måneder. 

– Disse butikkene anser vi som krydderet i butikktilbudet på Gardermoen. De har vist seg å være svært populære blant de reisende, forteller Lill Sønsteng til flysmart24. 

Som kategoriutvikler for butikker på Oslo Lufthavn, har hun en nøkkelrolle i å bestemme hvilket vareutvalg som skal tilbys de reisende på landets hovedflyplass. 

Enorm kundemasse

Det er en enorm kundemengde det er snakk om. 50 000 – 60 000 passasjerer passerer inn og ut av flyplassen på Gardermoen hver eneste dag. 

Det er en kundemengde som mange steder ellers ville vært en drøm for de forretningsdrivende. 

De fleste butikkene på flyplassen har 5-års leiekontrakter med Avinor.  

Men de siste årene har det dukket opp små pop up-butikker som er midlertidig etablert og som bare har fire eller 12 måneders leiekontrakt.  

Dette selger de

– De selger alt fra klær, sjokolade, sokker og mange norske og nordiske designartikler. Det dreier seg om varer med høy kvalitet, sier Sønsteng.  

Hun forteller at flere av pop up-butikkene selger veldig godt.  

Hun viser til eksemplet med det danske, eksklusive sjokoladefirmaet Summerbird.  

Det har fått en plassering rett etter sikkerhetskontrollen. 

– Der denne pop up-butikken er, sto det før to søppelbokser. I dag er det blitt en av de mest populære pop up-butikkene på flyplassen, forteller hun. 

God omsetning

Michaela Nexø Eriksen er salgsansvarlig, og sier hun er svært godt fornøyd med driften. 

– Svært mange kjøper denne sjokoladen, sier hun og må håndtere kunder på løpende bånd. 

Ute i avgangshallen på utland finner vi et annet pop up-utsalg.

Der står Thea Marie Dalen og ekspederer kunder for det norske klesmerket Holzweiler. 

Hun forteller om god omsetning etter at butikken kom opp i september. 

– Det er mange svensker, dansker og asiater som er innom, sier hun. 

Effektiv reiseopplevelse

Sønsteng er klar på at butikkutvalget skal være godt, men at det også har sine begrensninger.  

Lufthavnens viktigste oppgave, sier hun, er å sørge for at folk får en rask og sikker reiseopplevelse på Gardermoen. 

Artikkelen fortsetter under bildet

Her sto det to søppelbøtter før det danske sjokolademerket Summerbird etablerte seg der. Nå er det en av Oslo Lufthavns største butikksuksesser, forteller Linn Sønsteng (t.v.). Her sammen med Michaela Nexø Eriksen som er salgsansvarlig. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De som foretrekker å komme seg kjapt gjennom flyplassen og om bord på flyet på kortest mulig tid, skal få det. 

For andre er flyplassoppholdet også en shopping-opplevelse. De har beregnet tid til å kikke litt i butikkene, og handle noe de har bruk for på reisen. 

Reisende etterspør

Sønsteng synes det går en grense for antall butikker, og at de ikke må bli så mange at det virker overlesset.  

Utsalgssteder over alt kan virke irriterende på de reisende. 

– Det er viktig at flyplassen ikke skal fremstå som et kjøpesenter, men tilby et vareutvalg som reisende etterspør. Vår oppgave er å finne det perfekte handletilbudet for passasjerene, sier Sønsteng.