I kveld går en helt spesiell flytur med SAS. Da tar et Boeing 737-fly av for siste gang i SAS-tjeneste. En 25 år lang historie er slutt når flyet fra Arlanda lander på Gardermoen.
Avgangen har, spesielt nok, rutenummer SK 737 og det er Dag Viking som får æren av å fly den aller siste kommersielle 737-flyturen for det skandinaviske flyselskapet.
Fra da av er det ut med Boeing. Det er den europeiske flytypen Airbus A320 som skal fly kort- og mellomdistanserutene for SAS heretter.
Like etterfølgeren
SAS har gradvis og over flere år faset ut Boeing-flyene fra selskapets flåte. I kveld er det helt slutt.
For flyentusiasten Christian H. F. Kamhaug blir det en spesiell stund når LN-RRB Dag Viking parkeres for godt hos SAS sent i kveld:
– Jeg skal innrømme at selv om jeg er veldig glad i Boeing 737, jeg synes det er en fin maskin å se på, så liker jeg godt å fly A320neo også, sier Kamhaug til flysmart24.
Når SAS sier farvel til sin siste 737-maskin, takker selskapet for godt utført jobb gjennom de siste 25 år.
Under alle forhold
Maskinen har operert i all slags vær, fra storm og kuling nord i Norge til solskinn og varm bris på ferieøyene i Middelhavet og Atlanterhavet.
Flytypen har i SAS-tjeneste også rukket å sette en verdensrekord. Det skjedde da selskapet opererte non stop-rute mellom Stavanger og Huston i USA i 2014.
Da fløy den innleide Boeing 737-700 maskinen i nesten 11 timer takket være at flyet hadde montert inn syv ekstra drivstofftanker for å klare den lange flyturen uten mellomlanding. Verdens lengste 737-rute.
SAS sier takk
– Boeing 737 har tjent oss godt, men det er på tide å si farvel til dette ikoniske flyet for å gjøre plass for neste generasjon Airbus A320. Det er mer effektive fly som vi har faset inn de siste årene, skriver SAS på sosiale medier om dagens begivenhet.
Kamhaug er i dag ansvarlig for Flypodden, og har bakgrunn fra bl.a. SAS. Han husker godt at Boeing 737 erstattet MD 80-flyene.
Da gikk SAS også over fra de lange smale flyene med motorene bak, til den mer klumpete «big fat cigar» som 737-maskinen ofte kalles for.
Støyen redusert
– Passasjerene satte pris på at kabinen i Boeing 737 var større enn på MD 80-flyene. SAS opererte lenge med to og to seter på hver rad i business class. MD 80 hadde to og tre seter i hele kabinen. Boeing 737 var også mer stillegående, og alle som har sittet på rad 32 på MD80 husker den intense støyen. Med motorene under vingene på etterfølgeren Boeing 737 ble støyen i kabinen redusert, forteller Kamhaug.
Forskjellen mellom Boeing 737 og Airbus A320 er derimot ikke så skrikende som ved forrige flytype-skifte:
Vil noen merke det?
– Nei, nå som 737-flyene forsvinner er det nok bare nostalgiske flynerder som kommer til å savne dem i SAS-tjeneste. Eller, for å være ærlig, vil legge merke til at de er borte, mener Kamhaug.
Artikkelen fortsetter under bildet
«Jeg er veldig glad i Boeing 737-flyene»
Christian Kamhaug. Foto: Magnus Fjell Kamhaug
Han sier at de nye Airbus A320neo er enda mer stillegående:
– Dessuten har mange av dem nettverk og muligheter til å lade mobiltelefoner og andre dingser. Kabinen på Airbus A320 er noe bredere enn på Boeing 737-flyene. Det er mindre enn 20 cm, så det spørs om noen legger merke til det, sier Kamhaug.
Favorittplassen hans
Som mange flynerder har Kamhaug sin favorittplass, som han sørger for å sikre seg så sant det er ledig når han er ute og flyr:
– Min gamle favorittplass på Boeing 737-800 var 17A, som i de fleste konfigurasjoner i SAS var nødutgang. Nå er det 11A eller 12A som gjelder for min del, sier Kamhaug.
Hvilke plasser det er? Nødutgang, det også. Selvsagt.