Kraftig fall i salget av flybilletter: – En giftig cocktail

Salget av flybilletter i Norge faller kraftig. Terje Berge (t.v.) er kommersiell direktør i Finn Reise og venter at prisene vil gjøre et nytt hopp i tiden fremover. Foto: Shutterstock/Finn.no

De økte kostnadene for norske husholdninger biter stadig hardere. Ferske tall viser at salget av flybilletter faller kraftig.

– Det er tydelig at mange nå blir nødt til å droppe reiseplaner for å spare penger. Det er ikke rart. Det er jo ingen livsnødvendighet for folk å kunne reise på ferie, sier kommersiell direktør i Finn Reise, Terje Berge, til flysmart24.

Samtidig øker flyselskapenes kostnader. Det vil ifølge reisetoppen bety at nordmenn må belage seg på enda høyere billettpriser, noe som kan redusere salget ytterligere.

– En giftig cocktail, mener Berge.

Fall for tredje måned

Finn Reise er den største uavhengige formidleren av flybilletter og reiser i Norge og er et godt barometer på folks reiseiver.

Nå kan selskapet notere en ny nedgang i salget i november.

Det er tredje periode på rad, sammenlignet med samme periode i fjor.

I september falt salget av flybilletter med 13 prosent. I oktober falt salget med 16 prosent, mens det så langt i november ligger 16 prosent under nivået i fjor.

– Nedgangen er både på innenriks- og utenriksreiser. Vi ser den samme tendensen hos oss som på de trafikktallene som Avinor presenterer hver uke, sier Berge.

Oktobertallene for Avinor fortalte at antall reisende er 8 prosent lavere enn i samme periode i 2019, det siste hele normalåret.

Verre og verre for folk

For Berge kommer ikke salgssvikten overraskende. Han sier at det er forståelig at folk velger å kutte reiser nå som utgiftene for private husholdninger har økt så dramatisk som i år.

Samtidig tar mange høyde for at dette langt fra er slutten. Låneutgiftene i tiden fremover kan bli enda verre. Norges Bank har varslet en ny renteøkning i desember, og mer kan komme også etter det.

– Det er slik at utgifter til reise er besparelser som virker umiddelbart. De billettene du ikke kjøper er sparte penger straks, sier Berge.

Venter prishopp

Samtidig med at billettsalget går ned, venter Berge at prisene kommer til å stige i tiden fremover.

– Flyselskapenes kostnader er under konstant press. Nå ligger det an til økte priser på drivstoff og lønninger, samtidig som lufthavnavgiftene til Avinor også skal økes. Flyselskapene har ikke noe annet valg enn å svare på dette med å sette opp prisene, sier Berge.

Hvor mye prisene kommer til å øke, mener han er vanskelig å ha noen bestemt formening om nå. Det bestemmes av hvordan selskapenes største kostnader øker konkret i månedene fremover.

Giftig cocktail

– Flyselskapene har lagt frem sine billettpriser for kommende vår og sommer, som er viktige sesonger. Men jeg frykter at vi vil se prishopp fremover. De høyeste prisene for reiser neste sommer har vi nok ikke sett ennå, sier Berge.

Det, mener Berge, kan også være en giftig cocktail for flyselskapene:

– Går salget ned, må flyselskapene ta grep for å stimulere salget ved å senke prisene. Med økte kostnader hos selskapene og svekket økonomi hos kundene, kan dette bli en svært utfordrende situasjon, sier Berge.

Ruter kan bli borte

Han tror også at svekket salg kan komme til å ha innvirkning på rutetilbudet:

– Flyselskapene er ikke i en posisjon hvor de har anledning til å fly med underskudd. Vi ser jo også at det kommer mange nye ruter. De er planlagt ut fra en annen økonomisk virkelighet enn i dag. Hvis salget frem mot sommeren viser seg å ikke bli god nok, vil flyselskapene ikke vente for lenge med å dra ned på kapasiteten eller droppe planlagte nye ruter, sier Berge.