Det er alltid en god anbefaling å lese vilkårene nøye når man bestiller flybilletter. Det gjorde en SAS-kunde. Det ga god uttelling.
Passasjeren skulle fly en svipptur fra Stavanger til Bergen, og hadde sett for seg en kjapp tur på knapt 40 minutter i luften.
Slik ble det ikke, for flyet denne kvelden ble innstilt. Det fikk han beskjed om samme dag.
Valgte gavekort
Han måtte derfor vente til neste morgen før han kom seg av gårde, og fikk nye billetter av SAS.
Da fikk mannen også beskjed om at han sto overfor to valg: Han kunne enten få EUs standarderstatning for kanselleringen i form av kontanter, eller et gavekort (voucher).
Mannen valgte gavekort, og så frem til å få 500 euro – eller 5 800 norske kroner – på konto. Dessuten hadde han 2 723 kroner i ekstra utgifter.
Hadde sett liten skrift
Han hadde nemlig studert vilkårene for kjøp av billettene.
Der sto det at han kunne «velge det kompensasjonsalternativet som passer deg best, inkludert Euro Bonus-poeng eller en SAS-kupong verdt det dobbelte av verdien av din kompensasjon.»
Han hadde også 2 723 kroner i ekstra utgifter. Det beløpet hadde han også krav på dobbelt opp, mente han.
Så vilkårene
SAS avslo dette kravet, men besluttet etter hvert å kompense ham for ekstrautgiftene en gang, pluss en standard erstatning på 250 euro – 2 900 norske kroner.
Når flyklagenemnda behandlet mannens krav, hadde den sett på de samme vilkårene som passasjeren hadde studert.
Der står det at den reisende har krav på dobbel kompensasjon hvis vedkommende vil ta imot et gavekort i stedet for kontanter.
La sammen
Nemnda har derfor gjort den enkle øvelsen å legge sammen 250 euro og 250 euro, og kommet til en sum på 500 euro.
Det er det beløpet nemnda ber flyselskapet betale mannen i form av en voucher, fordi vilkårene etter nemndas mening gir ham krav på dobbelt beløp når han avstår fra kontant oppgjør.
Men der stanser hjelpen fra nemnda. Når mannen mente at han også hadde krav på dobbelt beløp av ekstraomkostningene på 2 723 kroner, satte nemnda foten ned. Det hadde han ikke.