Den kvinnelige passasjeren ble nektet å fly med Norwegian fra Oslo til den polske hovedstaden Warszawa. Hun måtte bruke tusenvis av kroner for å komme seg hjem med et annet selskap.
Hun har fått medhold i den norske flyklagenemnda som mener at Norwegian handlet feil, da selskapets personale nektet kvinnen å sjekke inn. Nemnda mener at hun har krav på å få erstattet utgiftene til ny billett.
Ikke nok med det – hun har også krav på 400 euro i standard EU-kompensasjon, for å ha blitt nektet ombordstigning på flyet på bakgrunn av det nemnda mener var en feilaktig avgjørelse av Norwegians ansatte.
Men Norwegian har valgt å overse beslutningen i flyklagenemnda. Selskapet avviser konklusjonen og vil ikke betale fem øre til kvinnen.
Nå tar hun saken til retten.
Vil ikke betale fem øre
Stridens kjerne var, slik flysmart24 har fortalt om tidligere, en hund som kvinnen hadde med seg. Hunden er så liten at kvinnen kan ta den med inn i kabinen, som håndbagasje.
Norwegians ansatte nektet kvinnen å bruke bagen som hunden var i, og mente den var for liten for hunden. De hevdet at den ikke kunne lukkes for hodet. Selskapets utfyllende svar til flysmart24 kan du lese lenger ned i artikkelen.
Kvinnen klaget avvisningen inn for flyklagenemnda, som ga henne fullt medhold og kritiserte Norwegians håndtering av saken.
«Behandlet slik fordi jeg er polsk?»
Norwegians beslutning om å avvise flyklagenemndas vedtak får nå den konsekvensen at saken havner i rettsapparatet.
Kvinnen mener hun tilfredsstilte alle Norwegians bestemmelser og har krav på erstatning. Hun forteller:
– Jeg har aldri opplevd å bli behandlet så dårlig og så respektløst av noe annet flyselskap jeg har reist med. De snakket nedsettende til meg og jeg mener de Norwegian-ansatte på Gardermoen opptrådte rasistisk. Jeg er opprinnelig polsk og snakker ikke norsk flytende. Derfor var det enkelt for dem å bare avfeie meg. De tilkalte vektere og truet meg med å bli kastet ut av flyplassen, forteller den polske kvinnen til flysmart24.
Artikkelen fortsetter under bildet
Hadde reist med samme bag
Hun ble nektet å ha den 2,8 kilo tunge hunden i sin medbrakte bag. Det var en bag som hun har reist med hos en rekke flyselskaper før denne turen, inkludert Norwegian.
Denne bagen var for liten, mente Norwegians ansatte og ba henne gå til SAS og kjøpe en større bag.
– Jeg gjorde det, men den bagen SAS tilbød var jo alt for stor. Jeg ville ikke fått den ned under stolsetet mitt engang, sier kvinnen.
Hun forklarte Norwegians ansatte at hun hadde flydd til Oslo med hunden i den samme bagen med Norwegian. Det ble ikke tillagt vekt. Ifølge flyklagenemndas dokumenter ble dette paradokset forklart med at «de ansatte i Warszawa ikke hadde peiling på regelverket.»
Måtte kjøpe ny billett
– Jeg vet at avgjørelsen hos Norwegian var feil, og jeg måtte kjøpe billetter med LOT Polish Airlines samme dag til 5 000 kroner for å komme meg til Warszawa. Da brukte jeg akkurat samme bag og det var ingen problemer, sier kvinnen.
Hun tar nå kontakt med advokat, og vil forfølge saken rettslig: – Norwegian skal ikke slippe unna så lett, sier hun.
Norwegian står fast på å avvise flyklagenemndas beslutning om at kvinnen har krav på erstatning og refusjon av nye billetter til 5 000 kroner.
Anbefaling, ikke krav
I begrunnelsen som Norwegian har gitt heter det at flyselskapet sier nei til nemndas vedtak, «på grunn av prinsipiell uenighet rundt det faktum som er lagt til grunn i saken. Klager hadde ikke en sherpa bag, men en veske som ikke kunne lukkes for hodet,» skriver selskapet.
I Norwegians bestemmelser heter det imidlertid at selskapet «anbefaler bruk av sherpa bag,» det er ikke noe absolutt krav.
– Bagen til denne kunden kunne ikke lukkes ordentlig, og ble derfor ikke godkjent av flyplassagentene. Burene skal være godt sikret, og vi kan ikke risikerer at kjæledyret sniker seg ut av buret og løper fritt rundt i kabinen. Dette er av hensyn til de andre passasjerene og de ansatte som jobber om bord, skriver kommunikasjonsrådgiver Silje Glorvigen i en epost til flysmart24.
En beklagelse
Bare på ett punkt kommer selskapet henne i møte, og det er om måten kvinnen forklarer at hun ble behandlet på da hun skulle sjekke inn på Gardermoen:
– I Norwegian har vi over 60 ulike nasjonaliteter, og vi ønsker at alle skal bli behandlet likt uansett hvem man er eller hvor man er fra – det samme gjelder i møte med våre kunder. Vi beklager at hun ble møtt på denne måten, skriver Glorvigen.
Hun skriver også at hunder og katter er velkommen om bord hos selskapet, og at selskapet frakter passasjerer og deres kjæledyr hver eneste dag.