Det er bare måneder igjen før nye eiere trer inn i SAS. Da blir det europeiske flykonsernet Air France-KLM deleiere i det skandinaviske selskapet.
Det betyr også at SAS etter hvert forlater verdens største flyallianse Star Alliance og går inn i Skyteam, der Air France-KLM også hører til.
Til avisen Dagens Næringsliv sier SAS’ tidligere konsernsjef, Mats Jansson, at «bruddet med Star Alliance er dramatisk og feil» valg for SAS.
Dårligste løsning
– Å gå inn i Skyteam er den absolutt dårligste løsningen for SAS, mener han og uttrykker også skepsis til at dagens storeier i selskapet, svenske Wallenberg, er ute som dominerende privat eier. Han var sjef for SAS i årene 2007 – 2010.
I dag er det tre store flyallianser. Star Alliance er den største, Oneworld den nest største og Skyteam den minste av de tre.
– Skyteam er viden kjent som den dårligste alliansen av de tre, med dårligst forbindelser ut i verden og bare et fåtall høyt respekterte flyselskaper, sier Jansson.
Bedre med Lufthansa
SAS har hatt et langvarig og tett allianse-samarbeid spesielt med tyske Lufthansa. Det blir det slutt på med nye eiere.
Jansson mener at Lufthansa er finansielt sterke etter pandemien og kommer til å slå knallhardt tilbake mot SAS.
Selskapet vil aggressivt bearbeide SAS’ beste kunder når Air France- KLM blir en av fire eiergrupperinger.
– Med Lufthansa hadde SAS kunnet vokse langt mer enn de vil gjøre med Air France-KLM, sier Jansson.
SAS har ikke villet kommentere saken overfor Dagens Næringsliv.
Nytt bonus-samarbeid
Det betyr at dagens bonus-samarbeid med selskaper som Lufthansa, Swiss Air Lines, Turkish Airlines, greske Aegean Airlines, Singapore Airlines og amerikanske United Airlines vil bli faset ut.
Inn kommer selskaper som amerikanske Delta Air Lines, Korean Air, tsjekkiske Czech Airlines, italienske ITA Airways og spanske Air Europa. Dette i tillegg til Air France og KLM.