Slitsom ferietur – bodde på tre ulike rom på en uke

De to nordmennene får et plaster på såret etter oppholdet på Labranda Playa Bonita hotel på Gran Canaria. Foto: TUI

Syden-ferien ble langt fra slik de hadde håpet på for de to nordmennene som bestilte en feriereise til Gran Canaria.

I løpet av den ene ferieuken de hadde, måtte de flytte to ganger og bodde på tre ulike rom i løpet av oppholdet.

Da de klaget til reiseselskapet og krevde penger tilbake på grunn av manglene ved oppholdet, fikk de avslag.

Bodde nær røykeplass

Nå har pakkereisenemnda sett på klagen deres. Det ga uttelling.

Turen gikk til Playa del Inglés på sørspissen av Gran Canaria. De skulle bo på Labranda Playa Bonita hotell, og hadde bestilt dobbeltrom med bassengutsikt, samt balkong eller markterrasse.

Det fikk de. Men rett utenfor døren var det røykeplass med stoler, noe som gjorde at det sivet røyk inn i rommet deres.

Pakke nok en gang

– Det var dit alle ved bassenget gikk for å røyke, skrev mannen i klagen til nemnda.

Da de klaget, fikk de tildelt et nytt rom.

Det viste seg å ha en ødelagt dør, og det gjorde at det var umulig å få sove på grunn av musikken fra naborestauranten. Også her kom det røyk inn fra naborommet, noe de to antydet overfor nemnda «var noe annet enn tobakk.»

Da måtte de pakke ned nok en gang.

Krevde penger tilbake

Det bar til et tredje rom, som de to beholdt de dagene de hadde igjen. Også her var det etter klagers mening betydelige mangler. Blant annet skygget store palmeblader for utsikten, og også her forstyrret musikk fra kveldsunderholdningen på hotellet.

De to krevde halve reisens pris tilbake. Turen hadde kostet nær 20 000 kroner. Da la de også til at de var sterkt misfornøyd med all inclusive-maten og mente det også var dårlig hygiene på hotellets matsal.

Som et siste moment anfører de at flyreisen hjem ble forskjøvet fra 12.55 til 20.30 om kvelden. Det betydde nattlig ankomst til Trondheim.

Avviste alle krav

TUI, som var arrangør av reisen, viste til at det i beskrivelsen av hotellet har gjort det klart at det var fare for støy. TUI skriver også at hotellet ikke blir solgt som et røykfritt hotell.

TUI argumenterte også med at det ikke kunne ansees som en mangel ved reisen som gir krav på reduksjon i prisen, at det var plassert stoler med askebeger utenfor rommet der klager var innlosjert.

Selskapet understreket at det ikke var noen feil med rommet, og at det følgelig heller ikke er pålagt å betale kompensasjon for at de måtte flytte to ganger.

Avvik

Hva maten angår beklaget TUI at den ikke var tilfredsstillende, og mente at de burde ha sagt fra om dette til selskapets representanter under oppholdet. Det gjorde de ikke.

Pakkereisenemnda mener de to har krav på 2 000 kroner i avslag, pluss 1 000 kroner fordi flyet endret avgangstid såpass mye som i dette tilfellet.

– Nemnda mener det foreligger et avvik mellom det som er levert og avtalen mellom partene etter pakkereiseloven, heter det i nemndas vedtak.