Presser frem en felles størrelse for gratis håndbagasje

Hvor stor skal håndbagasjen være for at flyselskapene kan ta betalt for den? Det vil EU ha klare regler for. Foto: Knt-Erik Mikalsen

Alle som reiser med håndbagasje på fly vet hvor vanskelig det kan være å finne ut hvor stor bagen kan være for å kunne ta den med gratis på flyturen.

Publikum møter en vrimmel av ulike størrelser. I dag er det opp til det enkelte flyselskap å sette sine egne grenser for hvor liten bagasjen må være for at den skal kunne være gratis å ta med.

Dette gjør det vanskelig for reisende både å skulle forholde seg til en skog av ulike regler, men også å sammenligne priser i en kaskade av ulike bestemmelser om høyest tillatt bredde, høyde og dybde.

Vil ha klare grenser

Denne kaossituasjonen vil EU ha slutt på.

Faktum er at flyselskapene håver inn millioner på ekstra betaling for håndbagasje, en tjeneste som var inkludert i billettprisen tidligere.

Derfor har EU-kommisjonen innledet en prosess for å bestemme en felles standard innen Europa, som alle selskaper må forholde seg til, skriver Euronews.

Det ville samtidig bety at EU satte grenser for hvilke håndbagasje-størrelser flyselskapene har lov til å ta ekstra betalt for, slik flysmart24 også har meldt.

Komme med felles bestemmelser

Nå har EU bestemt seg for en ny strategi for å få en løsning. Kommisjonen legger press på flyselskapene.

EU vil fremdeles ha klare mål for hvilken håndbagasje flyselskapene kan ta betalt for.

I stedet for at EU skal bestemme de nye målene, ber EU nå flyselskapene selv om å komme frem til en standard som skal gjelde i hele EU-området.

Fra starten av

– Denne informasjonen bør de reisende få helt fra starten av i bestillingsprosessen. Slik vet de nøyaktig hva de faktisk kjøper og hva slags bagasje de kan ta med enten om bord eller på transporten, sier Adina Vălean, EU-kommissær for transport.

Dermed spiller EU-kommisjonen ballen over til næringen selv.

Ris bak speilet

Men det skjer ikke uten at det også følger et ris bak speilet:

– Når det er sagt, forbeholder vi oss retten til at hvis ingenting skjer innen rimelig tid, vil vi gå inn og sette bestemmelsene selv, skyter Vălean raskt inn.

Blant de landene som har vært mest hissig for å få til nye bestemmelser er Spania. Forbrukerdepartementet i landet har truet flyselskapene med bøter i millionklassen, hvis flyselskapene driver en praksis som er i strid med spansk lovgivning.