Da store skogbranner herjet på den greske ferieøya Rhodos i sommer, ble det nødvendig å evakuere tusenvis av turister fra de brannrammede områdene. De evakuerte ble sendt til andre hoteller på sikre områder av øya.
Evakueringen skjedde under til dels dramatiske omstendigheter. Alle hoteller med ledig kapasitet ble tatt i bruk for å huse de som måtte rømme fra flammene.
Et av de hotellene som ble tatt i bruk for å huse dem som ble tvunget til å flykte fra flammene, var det eksklusive Rhodos Palace Hotel & Garden Suites.
Fikk ikke drikke
Men dette var det slett ikke alle som satte pris på.
Her bodde to nordmenn. De møtte den dramatiske situasjonen med å klage over at ferien deres ble ødelagt. Dette fordi det kom mange evakuerte gjester fra andre hoteller til dette hotellet.
Disse to normennene klaget over at de ikke fikk benyttet hotellets fasiliteter hele tiden. Derfor krevde de alle pengene tilbake, eller ny ferie.
De klaget over at de mange evakuerte skapte store problemer for dem. Det førte blant annet til at det var vanskelig å få tak i drikke til maten under flere av måltidene, fordi det var så mye folk.
Solsengene opptatt
Dessuten likte de dårlig at alle solsengene ved bassenget var opptatt. Disse ble brukt som senger for dem som måtte flykte fra sine opprinnnelige hoteller.
Når de skulle bruke solsengene ved stranden, måtte de betale full pris – selv om solsengene manglet puter. Putene ble brukt som madrasser i arbeidet med å huse evakuerte.
Kravet om alle pengene tilbake ble kontant avslått av reisearrangøren, TUI.
Beklager, men avviser krav
Derfor havnet saken i Transportklagenemnda for pakkereiser. Nemnda har nå tatt en vurdering av klagen.
TUI har i sitt svar til nemnda beklaget situasjonen som de to nordmennene kom i, men skriver at de ble satt i en helt ekstraordinær situasjon.
Svært mange turister måtte evakueres fra deler av Rhodos som følge av de voldsomme skogbrannene som var helt ute av kontroll.
En seng å sove i
– TUI beklager at de måtte vente lenger enn forventet på drikke til maten i restauranten. TUI beklager også at solsengene ved bassenget ble tatt i bruk for å tilby så mange evakuerte som mulig en seng å sove i, skriver TUI i sin forklaring.
Selskapet mener at dette dreide seg om en force majeure-situasjon, som ikke ga rett til erstatning. De besøkende hadde dessuten full tilgang til alle fasiliteter, bemerker TUI.
Plaster på såret
Pakkereisenemnda mener imidlertid at det er grunnlag for et beskjedent prisavslag.
Dette fordi hendelsen gjorde at det ble et avvik fra den avtalen kunden og selskapet hadde inngått om den aktuelle reisen.
Nemnda lander derfor på at de to får et lite plaster på såret. Den fastsetter erstatningen til 4 000 kroner. Det var langt unna det kravet de hadde satt frem for å få hele prisen tilbake – 32 000 kroner.