Nå vil nordmenns vinterfavoritt ha nye turist-grupper

Gran Canaria er blant de turistmålene som leter etter nye markeder, og ser bl.a. til USA. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De populære feriemålene i Spania er på jakt etter nye turistgrupper. Nå er det ikke lenger nordmenn, svensker, tyskere eller engelskmenn som skal lokkes til fastlandet og ferieøyene.

Nå vil turistindustrien på fastlandet, Mallorca og Kanariøyene fokusere på å trekke til seg nye og lønnsomme kundegrupper for å vokse ytterligere.

Det er konkret snakk om nord- og søramerikanere, folk fra Kina, Japan og Sør-Korea i tillegg til at de vil lokke turister fra Midtøsten til landet.

Sjarmoffensiv

Sist ute er Gran Canaria som nå har satt i gang en sjarmoffensiv for å få flere amerikanere til øya. Folk fra turistindustrien har allerede vært på reisemesse i USA for å drive PR for øya.

Fra før har naboøya Tenerife direktefly fra USA, med United Airlines.

Nå ønsker turistnæringen at det skal lande direktefly fra det amerikanske kontinentet på flyplassen også i Las Palmas.

Populære turister

Som flysmart24 har skrevet tidligere har Mallorca allerede sikret seg en voksende turiststrøm fra nettopp USA.

Amerikanerne blir tatt imot med åpne armer. De har høyt forbruk og strør om seg med tips, noe som i enkelte tilfeller har fått ansatte til å klage over at europeerne er så gjerrige med tips.

Forsøkene på å lokke amerikanere har blitt så godt mottatt at det til sommeren skal gå daglig direktefly fra New York til Palma.

Ser mot flere land

Senere har Mallorca også rettet oppmerksomhet mot både brasilianere og kanadiere, som de ser på som nye og interessante markeder.

Også fastlands-Spania ønsker nye turistgrupper, og også der er de godt forsynt med amerikanere allerede.

Blant annet gjelder det Barcelona og Madrid.

Midtøsten og Asia

Men også Costa del Sol har funnet ut at de trenger flere og nye turistgrupper.

I dag preges turistbesøkene i denne delen av Spania av turister fra det nordlige Europa, Norge inkludert.

Turistnæringen der har også blinket seg ut amerikanere, men i dette området har man i tillegg fokusert på å trekke flere turister fra Kina, Japan, Korea og Midtøsten.