Etter nødlandingen endret folk straks sine flysøk

Folk begynte straks å foretrekke andre flytyper enn Boeing 737 Max-fly etter den dramatiske nødlandingen. En del av flyveggen ramlet ut av et Max 9-fly etter take off. Foto: Shutterstock

Dramaet rundt Boeing 737 Max 9-flyet da en nødutgang ble revet av flykroppen, har satt en støkk i mange flyreisende.

På sosiale medier har reisende gitt uttrykk for at de ikke stoler på Max-flyene, som tidligere ble satt på bakken i to år. Det skjedde etter to store ulykker med flytypen tilbake i 2018 og 219, der 364 mennesker mistet livet.

Nå kom det en ny svært alvorlig hendelse med et Max-fly, den 5. januar.

Reagerte straks

Etter avgang med et av selskapets Max 9-fly, løsnet en del av kabinveggen og falt av. Hendelsen kunne lett ha blitt fatal og endt i en ny katastrofe.

Flysikkerhets-myndighetene grep inn raskt, og satte Max 9-fly over hele USA på bakken for sjekk.

Nå viser det seg at også folk reagerte på en spesiell måte:

Flydramaet førte umiddelbart til at folks flysøk endret seg, viser tall fra søkemotoren Momondo.com:

Fjernet Max-avganger

De som søkte etter flybilletter, begynte da å bruke filteret for flysøk. Der er det mulig å filtrere søket slik at flyvninger med valgte flytyper ikke blir tatt med i oversikten.

Ifølge den danske avisen finans.dk begynte 15 ganger flere enn vanlig straks å fjernet flyvninger med flytyper de ikke vil bruke.

– Dette gjelder alle flysøk i alle markeder, inkludert det norske, opplyser Lisbet Berg i Momondos informasjonsavdeling til flysmart24.

Trolig mange Max-avganger

Berg kan ikke si hvor stor andel av filtreringene som gjaldt Max 9-fly, men trolig var det mange.

I Europa er det kun Icelandair og Turkish Airlines som bruker den aktuelle modellen av Boeing 737. Norwegian har også Max-fly i sin flåte, men dette er Max 8-fly som er bygd på en annen måte.

Slik så flyet ut etter at deler av veggen hadde falt av. Artikkelen fortsetter under bildet.

I en uttalelse fra reiseekspert Per Christiansen hos Momondo går det frem at reaksjonen fra kundene kom straks etter at dramaet inntraff.

Gjør det mer tilgjengelig

– Hos Momondo tilpasser vi hele tiden søkemotoren vår til de reisendes behov. Siden hendelsen 5. januar har vi sett at bruken av flyfilteret vårt har økt 15 ganger, skriver han.

Christiansen understreker at økningen kom fra et lavt nivå.

– Vi har likevel bestemt oss for å flytte filteret lenger opp for å gjøre det enklere å finne når reisende søker etter flyreiser på Momondo. På denne måten kan reisende tilpasse reisen slik at de kan fly trygt med alle flytyper og -modeller de velger, sier Christiansen.