Luftfarten er inne i en prosess der mye er konsentrert om å redusere klimaavtrykket. Nå har SAS lagt om deler av sitt bonusprogram som en del av denne prosessen.
Selskapets bonusprogram, Euro Bonus, er et av de kraftigste markedsredskapene noen bedrift i Skandinavia har.
Derfor bruker SAS det nå offensivt for å få passasjerene til å foreta mer miljøvennlige reisevalg, og lover i retur premiering i form av bonuspoeng og medlemsfordeler.
Grønne reisevalg
Det nye produktet heter Conscious Traveler – bevisst reisende.
Det premierer de som tar 10 bestemte, grønne reisevalg i løpet av et år. For hvert valg rykker man nærmere en lovet premiering, gå det frem av informasjon som er sendt bonus-medlemmene.
De valgene det dreier seg om å ta er blant annet å se en video SAS har laget om bærekraftig drivstoff. Dessuten kjøpe billetter der en del av summen går til innkjøp av biodrivstoff eller å donere bonuspoeng til en veldedig organisasjon.
Gå hele veien
For å oppnå hovedpremien, som er 5 000 statuspoeng i Euro Bonus, må man altså gå hele veien på 10 valg i løpet av et år.
SAS understreker at Conscious Traveler-programmet ikke vil påvirke medlemmets status, og at det er et eget bonusprogram fra Euro Bonus med fokus på bærekraft.