«Nesten ingen passasjerer som spør etter de varene nå»

Det serveres og selges om bord på SAS-flyene, men ikke taxfree-varer. Dette salget stanset selskapet i 2019. Foto: SAS

Ekstrasalget av varer og tjenester i forbindelse med en flytur har blitt en stadig viktigere inntektskilde for flyselskapene.

Det er eksempler på flyselskap som faktisk har hatt større inntekter på salg av mat og drikke, sete, bagasje og nettverk enn de har hatt i ordinære billett-inntekter.

Derfor satser spesielt lavprisselskapene hardt på å øke dette salget ved stadig å tilby varer og tjenester for dem som sitter om bord.

Har kuttet ut

På ett område har imidlertid noen selskaper valgt å kutte ut et salgstilbud:

Taxfree-varer som ble tilbudt fra salgsvogner om bord. Det dreide seg normalt om sjokolade, parfyme, smykker, elektronikk og brennevin.

Blant de selskapene som ikke har dette tilbudet lenger er SAS, som stanset taxfree-salget for snart fem år siden. Det finske flaggselskapet Finnair stanset dette salget i fjor. Også KLM har skrotet dette tilbudet.

SAS har tatt en beslutning selskapet ikke har tenkt å endre:

– Nei, det er ikke et tema å gjeninnføre taxfree-salg om bord av flere årsaker. Jeg har heller ikke hørt at dette er noe som blir etterspurt av kundene våre, sier pressesjef Tonje Sund i SAS til flysmart24.

«Ingen spør»

Dette er også noe kabinansatte i SAS har kunnet fortelle flysmart24.

Besetningsmedlemmer merker så å si ingen spørsmål om det er mulig å kjøpe taxfreevarer, selv ikke på typiske fritidsruter som til og fra Sør-Europa:

– Det er nesten ingen passasjerer som spør etter disse varene nå. Det var noen i tiden rett etter at vi stanset salget, men ikke nå lenger. Nå er det jo taxfree-tilbud alle steder, så behovet for å kunne handle om bord er nok ikke så stort som det var før i tiden. De får jo handlet så snart vi lander og der er jo utvalget enormt mye større enn det vi kunne tilby, forteller en flyansatt.

Redusere drivstoff-forbruk

Taxfree om bord ble fjernet hos SAS i 2019.

– Et viktig argument var å redusere vekten om bord. Ekstra vekt betyr ekstra drivstofforbruk – som igjen gir høyere utslipp. Alle tiltak for å redusere vekten og dermed drivstofforbruket er viktige, og det å fjerne taxfree-flasker og andre salgsartikler om bord er en del av dette, sier Tonje Sund.

Når SAS flyr charter for pakkereisearrangører, er taxfree-salg derimot en del av produktet som tilbys, men dette administreres av en egen leverandør på vegne av charterselskapet.

Norwegian fortsetter

Hos Norwegian har man valgt å fortsette med taxfree-salget om bord, og har heller ingen planer om å slutte med det:

– Våre passasjerer setter pris på Travel Retail-produkter om bord, så vi har ingen planer om å fjerne denne tjenesten, opplyser kommunikasjonssjef i Norwegian, Charlotte Holmbergh.

I flyindustrien generelt er det stort fokus på å øke inntektene fra tilleggssalget, deriblant taxfree-produkter.

Dette er en virksomhet som også er gjenstand for store, internasjonale messer. Der kan flyselskapene hente nye ideer om produkter de kan friste passasjerene til å kjøpe.