Over 6 000 har meldt seg på hemmelig SAS-flyvning

Enorm interesse for SAS-tur med hemmelig destinasjon. Påmeldingsfristen utløp i dag. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Da SAS la ut et tilbud om en helt spesiell flyreise – til en hemmelig destinasjon – vakte det en storm av spekulasjoner.

Prosjektet heter «Destination unknown – destinasjon ukjent.» Nyheten om turen ble sluppet sist tirsdag.

Det eneste kundene fikk vite var at reisen skulle gå fra København den 5. april og returnere den 8. april. Dessuten at den koster 30 000 Euro Bonus-poeng.

Først når flyet er i luften vil de reisende få vite hvor det skal lande, opplyser SAS.

Nettet har kokt

Få minutter etter at tilbudet ble kjent, kokte det på sosiale medier der man diskuterer og utveksler tips om bonusordninger, med forslag om hva den hemmelige destinasjonen kan være.

Mandag klokken 12 ble det åpnet for å melde seg på, en frist som varer i 24 timer. Alle seter på flyvningen er reservert for SAS Euro Bonus-medlemmer og kan bare kjøpes med bonuspoeng.

Etter noen minutter hadde 1 000 meldt seg på. Men det vare bare en forsiktig start, skulle det vise seg.

Flere tusen til

Etter fire timer – ved 16-tiden mandag ettermiddag – hadde over 4 200 interesserte meldt seg på. Det endelige tallet blir trolig adskillig høyere innen påmeldingen stenges i morgen.

Da påmeldingsfristen gikk ut tirsdag klokken 12, hadde drøyt 6 000 meldt seg på, opplyser pressesjef Tonje Sund i SAS til flysmart24.

Så mange er det naturligvis ikke plass til om bord på ett fly. Utvelgelsen av de som får billett, vil skje senere.

– Det vil skje tilfeldig, og ikke blant de første som meldte seg på, sier Sund.

«Minne for livet»

I SAS er man overveldet over den enorme responsen.

– Jeg er entusiastisk for dette konseptet. Jeg er overbevist om at mange reisende – som jeg – er begeistret for ideen om å dra til en ukjent destinasjon. Muligheten til å legge ut på et slikt eventyr, sammen med andre reisende, og muligheten til å få nye venner underveis, er morsom. SAS står for tillit og kvalitet, og vi lover passasjerene et reiseminne for livet, sier Paul Verhagen, kommersiell diektør i SAS.

Toppsjefen vet ikke

At det har vært stor interesse for denne turen, fikk også SAS sin konsernsjef Anki von der Werff merke til fulle.

Da han gjennomførte en digital opptreden for de ansatte fredag, kunne han fortelle at epostkassen hans var smekkfull av mail med spørsmål om hvor turen skal gå.

Som flysmart24 kunne fortelle, måtte han bare beklage også til alle ansatte som lurte på hva destinasjonen vil bli.

Hemmeligholdet er totalt, kunne han forsikre. 

– Heller ikke jeg vet hvor dette flyet skal dra, kunne han opplyse de mange nysgjerrige.