Billett-tabben det kan være gratis å rette opp

Hos Norwegian kan det være gratis å rette opp et feilskrevet navn i billetten. Hos SAS koster det penger. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De som har bestilt flybilletter og gjort en feil underveis, har fått merke at det kan koste dem dyrt.

Ikke minst kan hundrelappene fly hvis man er så uheldig å skrive navn feil når man bestiller flybillett.

Gebyrivrige flyselskaper er raske med å kreve hundrevis av kroner for å rette hvis den reisende oppdager at det er behov for å korrigere en bokstav eller to i et feilskrevet navn.

Kan slippe gebyr

Som flysmart24 kunne fortelle for noen dager siden krever alle flyselskapene at alle navn skal være skrevet riktig.

Det skal være riktig bokstavert, og helt identisk med måten det står skrevet i passet. Alle etternavn og fornavn må med.

De aller fleste flyselskap krever flere hundre kroner, i noen tilfeller over tusen kroner, for å rette opp navnefeil.

Samme person

Men hos Norwegian kan det godt hende at kunden slipper unna uten å måtte ut med gebyr:

– Helt overordnet er vi fleksible på det dersom den reisende har skrevet noen bokstaver feil, eller har glemt å skrive inn navn eller mellomnavn. Vi endrer navnet på den reisende hvis det er feil i bokstavene og vi kan se at det er samme person som skal reise. Vi tar ikke gebyr for dette.

Det sier Norwegians kommunikasjonssjef i Danmark, Sara Westphal Emborg Neergaard, til flysmart24.

Oppdager ikke feilen

Mange reisende sjekker seg også inn selv på flyplass-automat. I slike tilfeller kan det være at navnefeil ikke blir oppdaget før man skal gå om bord.

Da kan situasjonen straks bli langt vanskeligere, og kan i verste fall føre til at man ikke får gå om bord på flyet:

– Hvis den reisende er ved gate, kan det være noen tilfeller hvor vi ikke kan endre navnet før flyet har avgang. Det kan for eksempel være utenfor Schengen hvor pass kreves og må sjekkes og stemmes, sier Neergaard.

Får ikke reise

Enda vanskeligere kan det bli hvis billetten er bestilt via et nettreisebyrå:

– Dersom billetten er bestilt gjennom et reisebyrå kan vi ikke hjelpe deg med å endre navn. Da må den reisende kontakte reisebyrået. Dette kan by på utfordringer for den reisende, avhengig av byråets regler, sier Neergaard.

Gjøres i tide

Hos SAS koster det 600 kroner å endre navn i billetten. Det kan være gratis om det gjøres innen en bestemt frist, slik regelen også er hos Norwegian og de fleste flyselskap:

– På SAS har man åpent kjøp i 24 timer. Det gjør at man kan kansellere flygningen gratis innen 24 timer etter bestilling. Da kan man også rette opp eventuelle feil som er gjort i bookingen, sier pressesjef Tonje Sund i SAS til flysmart24.