Braathens skal fly fra syv norske byer i sommer

Braathens-fly skal operere fra syv norske flyplasser i sommer. Selskapet skal fly blant annet hit til Larnaca på Kypros. Foto: Larnaca Airport

I fjor var flyene fra Braathens igjen å se på norske flyplasser. I sommer er det syv norske byer som får avganger med flyselskapet med det kjente norske navnet på flykroppen.

Det er Braathens International Airways som skal fly norske charterturister fra Norge til ulike reisemål i det sørlige Europa.

Mange har vært begeistret over å se fly med Braathens-navnet på norske flyplasser igjen, etter at selskapet ble kjøpt opp av SAS rett etter årtusenskiftet.

Avtale med Ving og Apollo

Etter å ha fløyet på svensk innenriks i mange år, ble det for to år siden kjent at selskapet var på vei tilbake med jetfly og hadde fått en storavtale med å fly for Ving. Etter hvert kom også en avtale med Apollo på plass.

I fjor var derfor Braathens-fly å se igjen på ni norske flyplasser.

Foran sommerens charterreise-sesong er det klart at antallet flyplasser i år blir syv, ifølge rutenettstedet Aeroroutes.com.

Dette er sommerens program

Braathens skal i sommer fly følgende charter-avganger fra norske flyplasser:

  • Alta – Heraklion på Kreta fra 23. mai til 13. juni.
  • Bergen – Larnaca på Kypros fra 24. juni til 29. juli.
  • Haugesund – Palma de Mallorca fra 25. juni til 6. august.
  • Kristiansand – Palma de Mallorca fra 22. juni til 27. juli.
  • Oslo – Split fra 14. juni til 27. september.
  • Oslo – Tenerife Sør fra 20. juni til 1. august.
  • Stavanger – Las Palmas fra 26. juni til 31. juli.
  • Stavanger – Palma de Mallorca fra 25. juni til 6. august.
  • Trondheim – Preveza, Hellas fra 20. mai til 16. september.
  • Ålesund – Palma de Mallorca fra 17. mai til 4. oktober.

Dette gjelder flyvninger både for Ving og Apollo, og for hele flyprogrammets del er det snakk om én avgang i uken.

Tøff periode

Braathens charterfly er en del av det svenske BRA-selskapet, som er eid av den norske flyarvingen Per G. Braathens.

Selskapet har vært gjennom en tøff økonomisk kur, og fikk en tøff start i markedet. Flere fly ble ikke levert i tide, og selskapet måtte leie inn dyre erstatningsfly for å kunne innfri sine flyforpliktelser.

Selskapet måtte i oktober i fjor for andre gang søke om konkursbeskyttelse i Sverige etter store tap på driften.

Denne ordningen lar selskaper som er i økonomiske problemer få beskyttelse mot konkurs mens de rydder opp i gjeldsforpliktelsene sine.

Satser på charter

Denne prosessen er nå gjennomført for det svenske selskapet, det skjedde tidligere i mars.

Selskapet melder at nye avtaler har skapt en langsiktig og bærekraftig økonomi som skal sikre virksomheten fremover. Braathens flyr nå som normalt.

Selskapet vil satse på tre områder, med ruteflyvning innenriks, charterflyvninger og utleie av flykapasitet.

Det innebærer at Braathens skal fly pakketurister både fra Sverige, Norge, Danmark og Finland ned til Sør-Europa, samt til Egypt og Kanariøyene.