Ber reisende droppe gratis matservering

Flyreisende som har servering inkludert i billettprisen, takker av og til nei til maten når den blir servert. Etter en viss tid må maten kastes. Det tar SAS et grep for å hindre. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyselskapene tyr til ulike metoder for å hindre at de blir nødt til å kaste mat som blir til overs etter flyvningene.

Kasting av mat kan bli resultatet når selskapene tar med mer mat om bord enn de får solgt under flyturene, eller at de som har servering inkludert i billettprisen sier nei takk til dette.

SAS har derfor i en tid nå gjort det mulig for reisende på selskapets Plus-klasse i Europa å si nei til servering.

Dette skjer før flyvningen og gjennom å avbestille matserveringen i SAS-appen.

Lav respons så langt

Så langt har ikke reservasjonene mot å få en matbit på flyet vært overveldende:

– Muligheten til å takke nei til servering på forhånd er foreløpig en test. Andelen som velger å si nei takk til servering er fortsatt lav nå i startfasen, sier pressesjef i SAS, Tonje Sund, til flysmart24.

Bakgrunnen for tilbudet om å si nei til matservering, er denne:

Må kastes etter kort tid

De som kjøper Plus-billetter har matservering inkludert i billettprisen. Selskapet må derfor ta med mat for alle disse. Også til dem som ved utlevering sier nei takk til maten.

Da er myndighetenes forskrifter slik at maten må kastes hvis det går for lang tid før den blir servert. Et betydelig antall matbokser går derfor i søpla hver eneste dag.

Dette vil SAS forhindre. Selskapet gir derfor reisende tilbud om å avbestille mat før flyturen starter, og normalt innen et døgn før avgang. Da håper man at mindre mat skal måtte kastes.

Bekjempe matsvinn

Selv om andelen som sier nei til matservering ennå er lav, vil SAS fortsette forsøket.

SAS viser til at testen ennå er i en tidlig fase, og at selskapet vil samle mer erfaring før man eventuelt slutter å gi tilbudet:

– Ja, uansett er det å bekjempe matsvinn utrolig viktig fra et miljøperspektiv. Dette har også en økonomisk side. Det å måtte kaste mat er virkelig ressurser på avveie, sier Sund.

Kan ombestemme seg

Hun presiserer at de som takker nei til servering før flyvningen, men ombestemmer seg når flyet er på vingene, vil få servering hvis nok mat er tilgjengelig på flyet.

Norwegian har ikke matservering inkludert i billettprisen for noen passasjerer, men har valgt en annen variant for å hindre at mat blir kastet:

Selskapet har innført en ordning med rabatt på all ferskmat som ikke er solgt i løpet av dagen. Denne rabatterte maten blir solgt på selskapets siste flyvninger tilbake til base for kvelden.