Bakvendt-fly – her må du betale mest for å sitte bakerst

SAS har seks av flytypen ATR 72 i sin flåte. De er de eneste flyene med inngangen bak. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De fleste som reiser med fly er godt kjent med at de dyreste setene med den beste servicen er plassert foran i flyet. Der finner man first class og business.

Men det er ikke uten unntak.

SK 1204 Ålborg – København (flysmart24):

I en av flytypene som blant annet SAS bruker, opplever passasjerene det stikk motsatte:

Der er de aller dyreste setene helt bak i flyet. Dette er helt annerledes enn det som er normalt i så å si alle andre flytyper. Det er de rene Bakvendt-fly.

Noen stusser

Flytypen heter ATR 72-600. Det er et tomotors turbopropfly med kort rekkevidde, og er beregnet for å brukes på ruter med tynt trafikkgrunnlag.

– Ja, det er fortsatt noen som stusser når de tror de skal sitte foran fordi de reiser på de Plus-billett. Men de fleste kjenner jo etter hvert til hvordan akkurat denne flytypen er innredet, kunne kabinsjefen på en ATR-72 fra Ålborg til København fortelle flysmart24, da vi fløy strekningen forleden.

SAS har for tiden seks av disse flyene i sin flåte. Alle er innleid på langtidskontrakt fra det latviske selskapet Xfly, som har utleie av fly som sin virksomhet.

Nærmest døren

Forklaringen på at business-passasjerene er henvist til de bakerste setene i denne flytypen, har å gjøre med at den eneste passasjerinngangen er plassert bak på flykroppen.

Bagasjerommet er rett bak cockpit, der inngangen på andre flytyper normalt er.

De som reiser på Plus-billetter og betaler for fordelen av å kunne gå først av flyet, er derfor plassert bak på denne flytypen slik at de kan komme først ut.

– Ja, nærheten til døren har vært avgjørende for at Plus-kabinen er plassert bakerst i flyet, sier pressesjefen i SAS, Joachim Sponheim, til flysmart24.

Mange år

Sponheim forteller at SAS har brukt denne flytypen i mange år:

Artikkelen fortsetter under bildet

På ATR 72-flyene er utgangen bak i flyet. Derfor er også de dyreste setene plassert bakerst, for de som har betalt for blant annet å komme raskt ut av flyet etter landing. Foto: Knut-Erik Mikalsen

– Flytypen har baser på Arlanda i Sverige og Kastrup i Danmark. Fra Arlanda brukes den mest på innenriksruter og ruter med lavere passasjergrunnlag til for eksempel Finland og Estland. Fra København trafikkerer den mindre passasjertunge ruter mellom Danmark og Norge, samt Danmark til Tyskland, sier Sponheim.

Inn på ny norsk rute

SAS har brukt ATR-flyene siden 2013, og skal bruke flytypen på den kommende ruten mellom Torp Sandefjord og København. Den starter 28. april.

Artikkelen fortsetter under bildet

Her er det normalt inngang på flymodeller flest, men ikke på ATR 72. På denne flytypen er bagasjerommet rett bak cockpit. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Sponheim sier at det var uvant for mange da flytypen ble tatt i bruk. Dette med tanke på at Plus-setene var bakerst i flykabinen:

– Det var kun et fåtall av våre frekvente passasjerer som ved introduksjonen undret på hvorfor vi valgte å ha Plus bakerst i flyet. Det var nok fordi det var uvant, for det har ikke kommet andre reaksjoner i etterkant, sier han.