SAS får nå kritikk for å fly rundt med skitne fly. Det er ikke passasjerer som klager. Det er en av de ansattes fagforeninger som har klaget på renholdet.
Kritikken kommer frem i et brev den LO-tilknyttede Norsk Kabinforening har sendt til Luftfartstilsynet, skriver E24 lørdag.
Den største av kabinforeningene i SAS skriver om mistrivsel blant ansatte, og at de flere ganger har varslet om dårlig arbeidsmiljø.
Overfor flysmart24 stiller den andre foreningen for kabinansatte, SAS Norge Kabinforening, seg bak kritikken mot arbeidsmiljøet:
Liten tillit
– Vi har i lang tid påpekt de utfordringer vi har med dårlig arbeidsmiljø i selskapet. Mye skyldes at ansatte har liten tillit til ledelsen og vi blir stadig pålagt nye arbeidsoppgaver. Slik som for eksempel renhold av flyene, sier lederen for SAS Norge Kabinforening, Martinus Røkkum, til flysmart24.
I brevet truer Norsk Kabinforening med å ta bakterieprøver på toaletter og bordplater, og offentliggjøre resultatet.
Den største av kabinforeningene i SAS skriver om mistrivsel blant ansatte, og at de flere ganger har varslet om dårlig arbeidsmiljø.
Må rydde søppel
De peker spesielt på «cabin tidy,» at kabinansatte skal foreta rydding av synlig søppel mellom hver flyvning på mindre enn tre timer og fem minutter.
– Flyene er ofte svært skitne etter flere leg (enkeltflyvninger. red. anm.) uten rydding, og uten noe som helst renhold i løpet av en lang dag, heter det i brevet.
Dette er et forhold som også Røkkum i SAS Norge Kabinforening trekker frem:
– Vi har i vår kollektivavtale en bestemmelse som begrenser dette (cabin tidy. red. anm.) til Skandinavia. Men her har SAS skiftet tolkning og vi er klar for å bringe denne saken inn for arbeidsretten hvis ikke saken løser seg før det, sier Røkkum.
SAS: Passasjerene fornøyd
SAS sin pressekontakt, Joachim Sponheim, sier til E24 at SAS skal ta bakterieprøver, og at selskapet har en lavere terskel enn andre for når det skal ryddes i kabinen.
Han sier at egne tall SAS har viser at passasjerene vurderer rensligheten i kabinen og på toalettene for å være på «et høyt nivå».
Sponheim opplyser også at besetningslederen eller kapteinen kan bestille rengjøring i de tilfeller der det er nødvendig.