Gardermoen: Denne uken kan du bli plukket ut

Disse bagdrop-automatene er en viktig del av det nye bagasjeanlegget på Oslo Lufthavn. I neste uke skal de første passasjerene få prøve det. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det nye bagasjeanlegget på Oslo Lufthavn er ikke bare blant de mest moderne i verden, det gir også de reisende store forbedringer.

Som flysmart24 har skrevet tidligere vil anlegget bety at kapasiteten øker og at flyten av passasjerer blir bedre.

Den seneste tiden har det pågått testing av anlegget, og det vil bli tatt delvis i bruk fra denne uken av.

Da vil de første passasjerene få beskjed om at de skal bruke det nye anlegget.

– Det vil bli en svært begrenset bruk av anlegget den første tiden. Ofte ikke mer enn på en flyvning per dag, forteller kommunikasjonssjef Monica Fasting ved Oslo Lufthavn til flysmart24.

Rett på «hotell»

De passasjerene som får anledning til å bruke det nye utstyret vil få opplysning om dette på flyplassens informasjonstavler når de ankommer lufthavnen.

Prosessen videre er mye den samme som i dag for dem som har vennet seg å bruke dagens innsjekkingsautomater:

De blir henvist til det området der de nye automatene står. De sjekker inn på en av innsjekkingsskrankene, og setter bagasjen på plass inne i en av de nye bag drop-automatene.

Lukker seg

Hvis denne prosessen gjøres riktig, lukker automaten seg og så forsvinner bagasjen ut av øyesyn. Kofferten senkes under gulvet for så å sendes til riktig flyavgang.

De som reiser med flere kofferter eller bager, må sjekke dem inn en og en.

Bagasjen blir så sendt til riktig avgang, mens passasjeren kan spasere gjennom sikkerhetskontrollen.

Etter å ha «gjemt» seg bak høye vegger inne på terminalen det siste året, står nå hele anlegget ute slik at passasjerene allerede nå kan ta det i øyesyn.

Anlegget må fungere

Mange er da også bortom for å ta det nye utstyret nærmere i øyesyn.

I dag er det 20 bag drop-automater som står ferdig. I tillegg er det like mange innsjekkingsskranker.

– Planen er å komme i gang med full utnyttelse av dagens kapasitet i slutten av oktober. Først må vi forsikre oss om at anlegget fungerer som det skal og at ansatte kan det. Vi kommer til å skynde oss langsomt, sier Fasting.

Nesten et døgn i forveien

Det skal bli flere bag drop-automater og innsjekkingsskranker når prosjektet blir mer utbygd.

For dem som liker å starte turen bedre forberedt enn andre, vil det etter hvert bli mulig å levere inn bagasjen hele 22 timer før avgang.

Bagasjen vil i disse tilfellene bli oppbevart i et eget «bagasjehotell» i lufthavnens underetasje og sendt til riktig avgang til riktig tid.