Antall tilfeller av bråk om bord på norske fly har økt kraftig etter pandemien. Flyselskapene har eget utstyr om bord på sine fly som skal hjelpe ansatte med å sikre kontrollen i kabinen.
For noen dager siden kunne flysmart24 fortelle om en episode om bord på et amerikansk fly.
Passasjeren slo, sparket og spyttet på de ansatte som måtte håndtere henne kontant for å gjenvinne ro og orden om bord:
Kan skje i Norge
Besetningen måtte teipe fast den rabiate passasjeren til flysetet med gaffateip, og også teipe vedkommende over munnen for å hindre henne i å spytte på de ansatte.
Slik ble hun sittende til flyet hadde landet, og politiet kom om bord for å ta henne med seg.
Spørsmålet er – kunne en slik håndtering ha skjedd på et norsk fly?
– Ja, det kan skje om bord hos norske selskaper, sier senior kommunikasjonsrådgiver Mali Malmedal i Luftfartstilsynet til flysmart24.
Har eget utstyr
Det er Luftfartstilsynet som overvåker situasjonen om bord på norske fly, og som lager regler for hvordan sikkerheten best kan ivaretas.
Luftfartstilsynet har ansvar for tilsyn med arbeidsmiljøet for flygende besetningsmedlemmer
Malmeland forteller at det fins utstyr om bord på alle fly, som ansatte kan bruke for å hjelpe til med å ivareta sikkerheten om bord:
– Selskapene har tilgang til et «passenger restraint kit» (et sett med passasjersikrings-elementer) som inneholder ulikt utstyr til fiksering av passasjerer som kan være til skade for seg selv eller andre, og setter flysikkerheten i fare, forteller hun.
Dette er hjelpemidlene
Og innholdet?
– Det kan være teip, plastikkstrips, belter, spyttemaske, og håndjern for å nevne noe. Det er ulikt fra selskap til selskap hva som finnes i utstyrspakken, forteller Malmedal.
De fleste historier om bråk på fly, der passasjerer forsøker åpne dører mens de er i luften eller det oppstår slåsskamp om bord, knytter seg til fly i utlandet.
Men statistikken viser at bråk på fly er et fenomen som også brer om seg på norske fly.
Det blir stadig flere tilfeller der rabiate passasjerer går til angrep på besetning og medreisende mens flyene ennå er i luften.
SAS: Ikke ofte i bruk
Pressekontakt i SAS Norge, Joachim Sponheim, sier til flysmart24 at det ikke er ofte at besetningen er nødt til å hente frem hjelpemidlene mot bråkete passasjerer:
– Strips – som vi har bord – er heldigvis sjeldent tatt i bruk. Det er ikke rapportert om hendelser om bord hvor dette har vært nødvendig på lang tid, og ikke i løpet av de siste to årene. Det har vært enkelte hendelser om bord hvor de har vært hentet frem hvor passasjeren eller passasjerene umiddelbart har slått seg til ro igjen, sier Sponheim.
Dobling av bråk
I løpet av ett år har det nesten vært en dobling i antall hendelser med uregjerlige passasjerer. I 2022 ble det rapportert inn 293 tilfeller. I fjor økte dette tallet til minst 560 tilfeller.
Dette kunne flysmart24 fortelle i januar.
Hendelser som ble rapportert inn dreide seg om fysiske, psykiske og seksuelle overgrep, og at man nektet å følge beskjed fra besetningen.
Ny kampanje
Dessuten hendelser der reisende urinerte i kabinen, viste en generelt truende oppførsel eller brøt røykeforbudet og var ruspåvirket.
Derfor satte Luftfartstilsynet, sammen med bransjen, i gang en kampanje på vårparten i år som tok sikte på å få ned tilfeller av uro om bord på flyene og på flyplassene.