Kinesisk selskap kan gjøre comeback på Gardermoen

Hainan Airlines kan være på vei tilbake med direkterute mellom Beijing og Oslo. Avgjørelsen om ruten faktisk starter, vil bli avklart i midten av desember. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Oslo Lufthavn kan få en etterlengtet rutenyhet, hvis det kinesiske flyselskapet Hainan Airlines gjør alvor av sine planer om å gjenoppta non stop-ruten mellom Beijing og Gardermoen.

Selskapet har søkt om og fått innvilget ønskede landings- og avgangstider på Oslo Lufthavn fra kommende sommer. Det får flysmart24 bekreftet av Airport Coordination Norway.

Innen 15. desember må Hainan Airlines avgjøre om selskapet skal benytte seg av tilbudet på Gardermoen. Etter den fristen gjelder ikke tilbudet lenger.

Selskapet taust

Hva selskapet bestemmer seg for er uklart.

En henvendelse flysmart24 har gjort til Hainan om de konkrete ruteplanene selskapet har på Norges hovedflyplass, har ennå ikke blitt besvart.

Selskapet har i søknaden om slot på Oslo Lufthavn oppgitt at det ønsker å bruke et Airbus A330-300 fly på ruten.

Selskapet ønsker å starte ruten fra 1. juni. Flytypen har 292 seter fordelt på 32 i businessklasse og 260 i økonomiklasse.

Hainan ønsker å fly ruten tre ganger i uken.

Viktig marked

For Oslo Lufthavn og Avinor vil dette i så fall bli en velkommen rutenyhet. En direkterute til Kina står høyt på Avinors ønskeliste.

I dag er Gardermoen den eneste hovedstads-flyplassen i Skandinavia som ikke har non stop forbindelse med Kina, som er et viktig marked både for næringsliv og turisme.

Hainan har tidligere fløyet den samme ruten.

Den ble startet med mye pomp og prakt i mai 2019, men oppnådde ikke den suksessen som Hainan og Avinor hadde håpet på.

Lagt ned etter kort tid

Ruten ble også sett på som et bevis på at det politiske klimaet mellom Norge og Kina var gjenopprettet, etter flere år med et iskaldt forhold på det offisielle plan. Dette var etter at Liu Xiaobo fikk Nobels fredspris i 2010.

Hainan drev denne første direkteruten mellom Kina og Norge, men den ble lagt ned i det stille etter bare fem måneders drift.

Dette til tross for at Norge den gang var det landet i Norden med det høyeste antallet kinesiske turister.

I tillegg har Norge en stor og voksende sjømat-eksport som vil kunne være med på å sikre lønnsomhet for ruten.

Høyt rangert

Hainan er Kinas fjerde største flyselskap, og er medlem av flyalliansen Star Alliance.

Det er et av de få flyselskapene som er oppført som 5-stjerners selskap hos det anerkjente internasjonale ratingbyrået Skytrax.

Til grunn for en slik rangering vurderer Skytrax hele flyproduktet. Det inkluderer kvalitet og komfort på seter, service, mat, drikke og renhold.

Også en vurdering av serviceinnstillingen både hos kabinpersonalet og bakkepersonalet er avgjørende for Skytrax sin konklusjon.