Da passasjeren møtte opp til innsjekk hos Norwegian, var det åpenbart at han hadde satset på å kunne ta med seg alt for mye håndbagasje.
I tillegg til en koffert som skulle sjekkes inn, kom han med fire plastposer som hver veide 10 kilo – det er 30 kilo mer enn det en reisende maksimalt kan ta med seg inn i kabinen.
Da oppsto det en diskusjon om håndbagasjen, som varte så lenge at innsjekkingen stengte. Og han mistet flyet sitt.
Sov på flyplassen
Han ble derfor nødt til å kjøpe nye billetter for å komme seg dit han skulle.
Det kostet ham 8 500 kroner. Dette beløpet mente han Norwegian skulle dekke, fordi han ble nektet å sjekke inn. Norwegian avviste kravet.
Mannen skulle reise fra Oslo til Albanias hovedstad Tirana. Mannen forteller at han sov over på flyplassen, for å være sikker på å komme tidsnok til innsjekking.
Fire plastposer
Så langt gikk alt bra. Det var da han kom frem til innsjekkingsskranken at problemene oppsto. Da ble det full stopp.
Han reiste på en lavprisbillett med én håndbagasje og én innsjekket bagasje.
De fire plastposene på 10 kg hver ble straks et problem.
Han fikk beskjed om at billetten bare tillot én håndbagasje. Han ble bedt om å pakke om bagasjen, slik at den innfridde reglene.
På grunn av diskusjonen med de ansatte, som varte i en halv time, fikk han ikke tid til å pakke om før innsjekkingen stengte.
Selv ansvarlig
Når Norwegian har avvist kravet om å betale for hans ekstrabilletter, mener selskapet at mannen rett og slett kom for sent til innsjekking.
– En passasjer er selv ansvarlig for å sette av nok tid til at innsjekking kan gjennomføres før tidsfristen. Norwegian kan ikke holdes ansvarlig for passasjerer som ikke møter opp tidsnok til innsjekk og blir avvist, argumenterte selskapet.
Siden Norwegian sa nei til å betale for de nye billettene, sendte mannen saken inn til flyklagenemnda. Det hjalp lite.
Er selv ansvarlig
Nemnda viser til at det alltid må tas høyde for at det kan være køer ved innsjekkingen.
– Det er klagers ansvar å ha pakket med seg for mange kolli til at han kunne sjekke inn. Hvorvidt en ompakking av bagasjen kunne løst problemet er uvisst. Men klager valgte å diskutere med personalet i såpass lang tid, at han selv må bære ansvar for at tidsfristen for innsjekk løp ut, konkluderte nemnda.
Nemnda avviser derfor at mannen har krav på å få dekket de nye billettene han måtte kjøpe, for å komme seg til Tirana.