En norsk kvinne er blitt nektet å reise med Apollo etter en ferietur til Hellas sist sommer. Selskapet mener kvinnens oppførsel under oppholdet var fullstendig uakseptabel.
Apollo er klar på at saken med den norske kvinnen er svært spesiell:
– Det er heldigvis ytterst sjeldent situasjoner som dette inntreffer. I denne saken var problematikken så omfattende, at vi så oss nødt til å reagere av hensyn til våre øvrige gjester, vårt utenlandspersonale og våre samarbeidspartnere, sier kommunikasjonssjef Beatriz Rivera i Apollo til flysmart24.
Innpåsliten mann
Saken har sitt opphav i en ferietur til Rhodos, dit den norske kvinnen reiste alene på en ukes ferie.
Det tok ikke lang tid før det oppsto en situasjon.
Kvinnen klaget over at en mannlig norsk gjest var innpåsliten og ville ha kontakt med henne. Dette ønsket ikke kvinnen.
Han skal ifølge kvinnen ha oppført seg ekkelt mot henne, og ville ha hennes romnummer. Hun oppfattet det hele som skremmende.
Krevde dobbel pris tilbake
Kvinnen klaget over mannens oppførsel til hotellet. Og hun fikk byttet rom. Hun tok også kontakt med Apollo, men mener hun ikke fikk noen hjelp derfra til å bytte hotell.
Etter turen krevde hun 15 000 kroner av Apollo, for en reise hun hadde betalt 7 400 kroner for. Dette sa Apollo nei til, og kvinnen sendte derfor saken til pakkereisenemnda i håp om å få medhold der.
Apollo har gitt en redegjørelse til nemnda om hvordan kontakten med kvinnen var. De forsøkte å finne et annet hotell til henne, men klarte det ikke.
Vanskelig kontakt
Da de skulle formidle dette til kvinnen, la hun på og alle forsøk på å få fatt i henne mislyktes.
Apollo oppsøkte også mannen som angivelig skulle ha plaget kvinnen, og han stilte seg helt uforstående til anklagene.
– Etter nærmere undersøkelser, viste det seg at situasjonen ikke var som Apollos personale på reisemålet først trodde. Videre var dialog med klager svært vanskelig, da klager ved flere tilfeller la på underveis i samtaler og snakket til Apollos personale på en måte som ikke er akseptabel, skriver selskapet.
«Helt uakseptabelt»
Apollo har også sendt nemnda en gjesterapport etter kvinnens opphold, men detaljene i denne blir ikke offentliggjort.
– Av hensyn til våre reisende gir vi aldri ut detaljer om hendelser som oppstår, sier Rivera.
I Apollos reisevilkår heter det at «den enkelte deltager på reisen ikke må opptre slik at det er til sjenanse for de medreisende eller skaper sikkerhetsmessige eller praktiske problemer for arrangøren. Arrangøren har rett til å avvise en reisende ved reisens start dersom den reisendes oppførsel eller tilstand gjør det åpenbart at han ikke kan oppfylle kravene i dette punkt,» heter det i vilkårene.
I Apollos redegjørelse skrives det at kvinnens tiltaleform og språk ovenfor Apollos ansatte er noe Apollo anser som helt uakseptabelt.
Fester ikke lit
– I dette tilfellet fikk klagers oppførsel i tillegg konsekvenser for en annen gjest. For ordens skyld gjør Apollo oppmerksom på at klager har reist med Apollo tidligere, noe som heller ikke har vært problemfritt, heter det i Apollos redegjørelse.
Også pakkereisenemnda vender tommelen ned for kvinnens krav, og fester ikke lit til at saken er slik hun fremstiller den.
Nemnda er svært kortfattet i sin konklusjon:
– Basert på sakens bevis, særlig gjesterapporten fra hotellet, fremstår det ikke som sannsynlig at klager har blitt trakassert av en gjest på hotellet. Tvert imot fremstår det som at klager har vært noe grenseløs i sin adferd av Apollo sine ansatte, skriver nemnda som avviser kvinnens krav om erstatning.