Gjorde samme tabbe, mistet alle pengene

Folk som opplever at Flytoget er forsinket, kan ha krav på refusjon av dyrere transport til flyplassen. I de fleste tilfeller dreier det seg om drosje. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flytoget har en meget høy punktlighet.

– Med en punktlighet på hele 96 prosent er vi sjelden forsinket, slår selskapet fast.

Men tross dette skjer det at reisende står i fare for å miste flyene sine, fordi Flytoget fra tid til annen ikke går som det skal.

Derfor har selskapet et transportvilkår som sier at reisende som likevel opplever innstillinger, kan ta alternativ transport til Gardermoen. Og deretter få refusjon av ekstrakostnadene fra Flytoget.

Må ha billett

Det er imidlertid en klar betingelse for å få en slik refusjon:

Den som fremsetter kravet må kunne vise at vedkommende har kjøpt billett på flytoget.

Dette vilkåret er det mange som ikke husker på. Det betyr at de bare kan se langt etter krav om refusjon, etter for eksempel å ha tatt drosje for tusenvis av kroner til flyplassen.

I to like saker har Transportklagenemnda for kollektivreisende behandlet krav mot Flytoget.

Drosjen kostet over 4 000 kr

I begge tilfellene dreide det seg om en reise fra Oslo S til Oslo Lufthavn. Og på Oslo S ble passasjerene møtt av innstilte tog.

I begge tilfellene fant passasjerene en løsning med drosje.

Den ene hadde betalt 2 254 kroner for turen, mens den andre måtte punge ut med hele 4 261 kroner.

Det siste innrømmer Flytoget høres ut som en svært drøy pris.

Trenger bevis

Når Flytoget har sagt nei til kravene om refusjon, har sakene endt i klagenemnda.

Der var det lite å hente for de uheldige flypassasjerene.

Årsaken er den samme: De hadde ikke sørget for å kjøpe billett.

Med billett i hånden har kunden et bevis for at det er inngått en kontrakt om transport med Flytoget.

Ingen avtale

Alle rettigheter forsvinner uten billetten, og dette begrunner klagenemnda på denne måten:

– Nemnda kan ikke se at det foreligger grunnlag for å anbefale at klager får dekket utgifter til drosje. Klager hadde ikke kjøpt Flytogbillett, og det var således ikke inngått en transportavtale mellom klager og Flytoget. Etter nemndas syn oppstår det først et kontraktsforhold når billett kjøpes, heter det i vedtaket fra nemnda.

Nemnda anbefaler ikke at de to passasjerene gis medhold i sine krav.