Utenlandske turister strømmer til Norge i stadig økende antall. Det gjør at servicetilbudet på norske flyplasser vil bli endret.
– Det holder ikke med pølse og kaffe, sier Avinor-sjef Abraham Foss.
Han varsler at Avinor må fokusere på at det vil bli nye serverings- og handlebehov hos passasjerene i årene fremover, og at flyplass-selskapet må rette seg etter dette.
Dette skjer
På en konferanse i Oslo for noen dager siden fortalte Foss hvordan Avinor forbereder seg på de kommende endringer:
– Vi har færre forretningsreisende, og innenlands reiseaktivitet flater ut. Utenlandsturister lar seg heller ikke imponere like mye av en billig vinflaske. Når halvparten av de reisende kommer fra utlandet, holder det ikke med pølser og kaffe. Plutselig må vi tenke annerledes om alt – hvilke butikker vi har, hvordan vi skilter på flyplassene og hva slags mat vi tilbyr, sa Foss.
Når flysmart24 spør Avinor om å klargjøre hvilke konkrete tiltak som blir tatt i konsernet, for å forberede seg på disse endringene, er det Joachim Lupnaav Johnsen som utdyper saken:
Endring i kundeadferd
Han er konserndirektør for kommersiell styring og utvikling.
– Verden er dynamisk. Trendene beveger seg raskere og flyselskapene åpner og legger ned ruter raskere ut fra lønnsomhet. I fremtiden får vi antakelig større variasjon i passasjermiks i forhold til det vi har hatt før pandemien. Ikke bare i form av demografi, men også nasjonalitet, sier Johnsen.
Han sier at de nye passasjerbehovene ikke bare skjer i Norge, men at endring i kundeadferd også er tydelig ute i verden.
Matskatter på taxfree
På ett punkt har Avinor allerede vært klar om en ønsket endring. Og det er at taxfree-butikkene skal få selge andre varer enn kun det normale utvalget av duty free-produkter.
– Vi ønsker å utvikle et attraktivt kommersielt tilbud som appellerer til flest mulig reisende. Målet er å utvikle det unikt norske tilbudet, med tanke på utenlandske reisende. Matskatter fra Norge, suvenirer, i tillegg norsk mote og fritidstøy som har høy kvalitet, og derfor er attraktivt for utenlandske reisende. Vi ønsker økt søkelys på opplevelsen av Norge i terminalen i form av butikker, spisesteder og opplevelser, sier Johnsen.
«Et bredere tilbud»
Hvordan tenker Avinor seg så at tilbudet til publikum vil måtte endre seg, for å komme den nye kundegruppen/passasjergruppen i møte når det gjelder det kommersielle tilbudet på flyplassene?
– Våre undersøkelser viser at utenlandske reisende etterspør et bredere tilbud når de er på farten: bakerier, kafeer og konsepter innenfor asiatisk og amerikansk kjøkken, samt et sunnere tilbud.
Flere språk
– Og dette med skilting, på flere språk enn i dag?
– Ja, flere språk, helt klart og ikke minst bruk i større grad av digital skilting eller digitale reiseassistenter. Segmentet som vokser mest er unge reisende, både norske og utenlandske, og de er mer digitale og vi må møte deres forventninger, sier Johnsen.