Nytt samarbeid – Braathens inn på to norske ruter

BRA skal benytte flytypen ATR-72 på rutene selskapet skal fly for SAS i Norge. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Fra nyttår har etterkommeren etter norske Braathens, flyselskapet BRA, gått inn i et omfattende samarbeid med SAS.

BRA flyr i dag en rekke ruter for SAS, ikke minst i Sverige der BRA nå flyr alle SAS sine innenriksruter.

Som følge av det nye samarbeidet har BRA baser, det vil si fly og mannskap, både på Arlanda og Kastrup. BRA skal altså også operere på ruter til den danske hovedflyplassen.

Dette er rutene

Dette gjør at to norske flyplasser kommer inn på BRA-flyenes liste:

– Slik det ser ut nå så kommer vi til å betjene København – Torp Sandefjord og København – Kristiansand, med fly som hører til BRA-flåten, sier pressesjef i Norge, Øystein Schmidt, til flysmart24.

Han tar forbehold om at grunnlaget for en slik beslutning kan endre seg, når selskapet ser hvordan disse og andre ruter utvikler seg. Men at det i utgangspunktet er snakk om disse to rutene.

Har lagt ned

– Spesielt ruten København – Kristiansand fikk jo stor oppmerksomhet da den ble offentliggjort. Det nye tilbudet ble mottatt med stor glede på Sørlandet. Så kanskje ekstra artig for den regionen at de får bli med på «comebacket» til Braathens på norsk jord, sier Schmidt.

Det er en omfattende, syvårig samarbeidsavtale med SAS som ligger bak BRA-selskapets gjeninntreden på ruteflymarkedet i Norge.

BRA var inntil årsskiftet et regionselskap i Sverige. Men har fra nyttår lagt ned all egen rutetrafikk i vårt naboland.

All svensk innenriks

Selskapets ruteoperasjoner foregår nå på oppdrag for SAS. BRA-flyene skal operere all svensk innenriks samt utvalgte ruter ut fra Kastrup. Derav rutene til Torp og Kristiansand.

BRA, eller Braathens Regional Airlines som er det hele navnet på selskapet, er bygd på det som en gang var norske Braathens SAFE og senere Braathens.

Braathens ble overtatt av SAS på begynnelsen av 2000-tallet, og etter hvert innlemmet i SAS.

Har klappet sammen

Den ene Braathens-arvingen, Per G. Braathen, hadde retten til bruk av firmanavnet. Og han startet BRA som svensk innenriksselskap.

Denne satsingen har Braathen nå gitt opp, etter flere turbulente driftsår. Spesielt har perioden etter pandemien vært tøff, der svenskenes innenriksreiser med fly har klappet sammen.

Selskapet har derfor gitt opp å få økonomi i å drive egne ruter, og leier nå ut hele sin flåte til andre selskaper – deriblant SAS.