Det tyske flyselskapet Lufthansa går nye veier i sitt arbeid for å redusere mengden mat som kastes etter en flytur.
Selskapet tar i bruk kunstig intelligens i et nytt prosjekt.
Der skal man rett og slett sjekke alle matbrett som passasjerene har etterlatt etter en flytur, og finne ut:
Kameraer overvåker
Hvor mye ble egentlig spist?
For å få så nøyaktige svar som mulig, har Lufthansa i løpet av det siste året tatt i bruk eget skannerutstyr – en Tray Tracker – som foreløpig er plassert på knutepunktene Frankfurt og München.
Egne kameraer er plassert over et transportbånd. Kameraene skanner hvert matbrett som har vært med på en flight, for å finne ut hvor mye mat som ligger igjen.
Spist eller urørt?
Ifølge Lufthansa vil utstyret kunne gi selskapet en rekke svar. De vil igjen kunne hindre fremtidig matkast. Dessuten kan det spare selskapet for utgifter.
Tray Trackeren vil ikke bare kunne fortelle om et måltid er spist opp, delvis spist eller urørt.
Det kan også fortelle hva måltidet besto av, og hvilket fly det var med. Det vil til og med kunne avsløre hvilken kabinklasse det kom fra.
Dårlig likt
I løpet av kort tid vil Lufthansa kunne få en god innsikt i hva som er mest hensiktsmessig å by passasjerene på.
Det vil kunne fortelle hvilke måltider som er populære og hvilke som viser seg å være dårlig likt av passasjerene.
Når spiser de?
Flyselskapet kan også få vite om passasjerer rutinemessig velger å ikke spise på bestemte flyvninger – for eksempel veldig sene kvelder eller tidlige morgenavganger.
På denne måten kan Lufthansa endre lastingen av mat på flyene ut fra egne data, som vil kunne fortelle hvor mye mat det er nødvendig å ta med på de enkelte turene.
Selger billig
Tidligere har flysmart24 fortalt om et tiltak innen Lufthansa-gruppen for også å hindre at mat må kastes etter flyturer.
Her har flere selskap innført den ordningen at mat som ikke blir solgt til ordinær pris på siste flyvning for kvelden, blir tilbud passasjerene til halv pris.
Dette er et tiltak som også andre flyselskap har innført.