Når du kjøper en kopp kaffe, sete eller ekstra bagasje når du reiser med Norwegian, bidrar du til en viktig inntektskilde for selskapet.
Det norske lavprisselskapet har etter hvert sikret seg en stor inntektskilde i mersalget til sine passasjerer.
I fjor passerte dette mersalget – som på fagspråket kalles ancillary revenue – 4,4 milliarder norske kroner hos Norwegian.
Kraftig vekst
Det er en økning fra 3,7 milliarder siden 2023, en forbedring på nærmere 20 prosent.
Totalsummen på 4,4 milliarder er absolutt ikke småtterier. Det utgjør faktisk en firedel av de inntektene selskapet hadde på billettsalget.
Dette går frem av Norwegians årsrapport for 2024.
Selskapet oppgir i rapporten for fjerde kvartal, at handelen per passasjer i fjor utgjorde 195 kroner, opp fra 179 kroner i 2023.
Dette vil folk kjøpe
Mersalget er det tilvalget kundene gjør når de kjøper en flybillett, og tilleggstjenester frem til avgang.
I tillegg til selve transporten, vil mange gjerne sikre seg et bestemt sete, ta med innsjekket bagasje, kjøpe seg fast track på flyplassen eller ønsker å være blant de første som går om bord ved boarding.
Alt dette koster ekstra i tillegg til billettprisen. Denne inntektskilden har etter hvert blitt svært viktig, og spesielt for lavprisselskapene.
Enklere å handle
Norwegian har i løpet av det siste året gjort slike tilleggs valg enda enklere.
Nå kan reisende kjøpe seteplass, ekstra bagasje og alle andre tjenester i innsjekkingsautomaten.
Norwegian-konkurrenter, som Ryanair og Wizz Air, har større andel av inntektene sine fra dette salget enn det norske selskapet.
Skal bli verdensmester
Det norske langdistanseselskapet Norse Atlantic Airways har satset bevisst på å øke mersalget til sine reisende.
Dette selskapet drives også etter den klassiske lavpris modellen der servering, bagasje, valg av sete og andre frivillige tillegg betales i tillegg til selve flybilletten.
Gjennom en bevisst satsing har Norse tatt mål av seg for å bli «verdensmester» i salg av tilleggstjenester.