Nye regler ved flyforsinkelser og innstillinger

Forsinket fly? Nå må du vente lenger på å kunne kreve erstatning. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flyreisende som blir rammet av forsinkelser eller innstillinger får nå nye regler å forholde seg til.

EU har lansert en revidering av lovverket – kjent som EU261/2004-forordningen. Det er ikke bare godt nytt for de reisende.

I denne forordningen er det skrevet hva reisende har krav på i kompensasjon, hvis flyet blir forsinket, innstilles eller hvis man som passasjer blir nektet ombordstigning.

Flere land sier nei

I alt dreier det seg om et trettitalls nye rettigheter, og flysmart24 redegjør her for de viktigste av dem.

EU har jobbet med revidering en stund nå, slik flysmart24 har skrevet.

Reglene er utarbeidet av EUs ministerråd og skal vedtas av EU-parlamentet før de blir iverksatt.

Flere medlemsland som Spania, Tyskland, Slovenia og Portugal har sagt at de ikke kan stille seg bak endringene. Spania karakteriserer endringene for krav til erstatning ved forsinkelse som «en skandale.»

Forsinket ankomst

Retten til erstatning ved flyforsinkelse er i utkastet forslått utvidet fra tre til fire timer.

Det vil si at hvis flyet ankommer reisemålet mer enn fire timer senere enn oppsatt rutetid, har man krav på kompensasjon.

Det er foreslått at følgende satser skal gjelde:

  • Du har krav på 300 euro for forsinkelser over 4 timer på flyvninger under 3,500 km eller innen EU. Dette innebærer en økning av minste erstatningssum med 50 euro i forhold til dagens regler, eller opp til nær 3 500 norske kroner.
  • Du har krav på 500 euro for forsinkelser over 6 timer på flyvninger over 3,500 km. Det tilsvarer rundt 5 700 norske kroner. På dette punktet er maksimal erstatning redusert fra 600 euro, og krav til forsinkelse utvidet utvidet fra 3 til 6 timer.

Krav på nye billetter

Flyselskapene blir i de nye reglene også pålagt å tilby passasjerer som blir rammet av kanselleringer, nye billetter.

Nå blir flyselskapene gitt en frist på maks 3 timer med å skaffe rammede passasjerer ny reiserute.

I motsatt fall kan de reisende selv foreta billettbestillingen. De kan da kjøpe billetter som er inntil 400 prosent høyere enn opprinnelig billettkostnad.

Stanser omstridt praksis

En annen omstridt sak som nå kommer inn i regelverket, er den ulike praktiseringen mange flyselskap har når det gjelder å godkjenne tur/retur-billetter dersom utreisen ikke benyttes.

Hos mange blir returen automatisk kansellert når utreisen av en eller annen grunn ikke blir brukt.

Dette setter de nye EU-reglene rett og slett en stopper for.

Klarere frister

Når det oppstår forsinkelser blir flyselskapene pålagt å tilby forfriskninger, måltider, overnatting og annen assistanse. Hvis de ikke gjør det, kan passasjerene organisere sin egen støtte og søke refusjon.

Mange er ikke klar over at de kan ha krav på erstatning etter en forsinkelse eller kansellering, men blir kjent med det først etter at flyreisen har funnet sted.

Nå vil EU fastsette en frist på seks måneder for å fremme krav om erstatning. Til nå har denne fristen vært uklar.