SAS innfører en helt ny billett-regel

Om kort tid innfører SAS en ny mulighet for de som vil bruke litt tid på å bestemme seg ved billettkjøp. Foto: Knut-Erik Mikalsen

De som vil bestille billett hos SAS, vil om kort tid bli møtt av en helt ny regel. Den nye regelen vil ikke bli gratis.

Den nye ordningen vil gjøre det mulig for kunden å reservere en flybillett til en pris man har funnet.

Så skal man kunne vente noen dager før man betaler eller avbestiller.

Opphever 24-timers regel

– For kunder som ønsker å sikre seg en god pris uten å bestille med én gang, lanserer vi snart en funksjon for å holde av billetten midlertidig – kalt «hold booking,» sier pressesjef i SAS i Norge, Øystein Schmidt, til flysmart24.

Dette blir en av erstatningene når SAS fra høsten av opphever ordningen med åpent kjøp på flybilletter i 24 timer. flysmart24 skrev om dette for noen dager siden.

Dagens 24-timers ordning gjør det mulig for en kunde å kjøpe billett og avbestille innen 24 timer, og få alle pengene tilbake. Denne ordningen blir fjernet fra og med 27. august i år.

Holde en bestilling

Nå tilbyr SAS i stedet en «hold booking-«ordning. Den innebærer at man skal kunne holde på en reservasjon i en gitt tid, før man foretar en bestilling.

Hvordan den i detalj vil fungere hos SAS er ikke kjent ennå.

Det samme tilbudet er godt kjent hos andre flyselskaper. Blant annet hos SAS sine nye allianse-partnere Air France og KLM.

– Vi er ulike selskaper så løsningene blir naturligvis ikke identiske. Samtidig blir den nok til å kjenne igjen sammenlignet med det andre aktører har, sier Schmidt.

Hos KLM heter dette tilbudet «Time to think». Det gir kunden mulighet til å holde på en reservasjon i inntil tre dager.

Gebyret tapt

Dette koster penger i form av et gebyr, som man må betale for å holde på bestillingen. Gebyrets størrelse er avhengig av billettpris, hvor lenge reservasjonen holdes, og hvor langt frem det er til avreise.

Foretar man ikke bestillingen innen fristens utløp, kanselleres reservasjonen automatisk uten at man blir belastet for flybilletten.

Men, gebyret for operasjonen blir ikke refundert. Ordningen hos Air France skiller seg ikke mye fra KLM sine regler.

Annet alternativ

Øystein Schmidt i SAS trekker også frem en annen mulighet, for å kunne avbestille og endre billetter når 24 timers-regelen forsvinner:

– Vårt mål er at våre billett-regler skal være så enkle, tydelige og attraktive som mulig. Og vi gjør derfor mindre justeringer fra tid til annen. Vi vet at mange passasjerer ønsker fleksibilitet. Og derfor innfører vi et nytt Economy Flex-produkt fra 1. oktober – et alternativ som på mange måter erstatter dagens 24-timers ordning. Dette innebærer også at vi harmoniserer våre regler med de fleste andre internasjonale flyselskaper knyttet til åpent kjøp, da dette ikke er fast bransjestandard, sier Schmidt.