Flyplasser verden over bruker store ressurser på å trekke til seg nye flyselskaper og nye flyruter.
Nå girer Oslo Lufthavn (OSL) opp sin innsats, for å øke rutetilbudet til norske passasjerer fra landets hovedflyplass på Gardermoen.
I Avinor legger man ikke skjul på den alvorlige utfordringen OSL står overfor, og at det er lufthavnene i Stockholm og København som er de hardeste konkurrentene.
Tøff konkurranse
– Oslo Lufthavn står i en tøff internasjonal konkurranse – særlig fra Arlanda og Kastrup. Disse flyplassene posisjonerer seg offensivt, for å vinne større andel av den internasjonale trafikken. Vi har ikke råd til å tape i denne konkurransen, skriver Avinor på selskapets Linkedin-side.
Overfor flysmart24 utdyper direktør for ruteutvikling i Avinor, Joachim Westher Andersen, hvorfor det er viktig å satse enda hardere på ruteutviklingen fra Gardermoen:
– Avinor ønsker tydelig å styrke Oslo lufthavns posisjon som et internasjonalt knutepunkt. Det er viktig for Oslo og Østlandet. Det er også viktig for hele Norge, at vi har et internasjonalt knutepunkt som gir gode direkteforbindelser inn og ut av Norge, sier Andersen.
Få internasjonale ruter
I dag har Oslo lufthavn rundt 120 direkteruter til utlandet. Men kun noen få interkontinentale ruter til oversjøiske markeder.
– Vi jobber nå målrettet for å styrke Oslo lufthavn med flere direkteruter og frekvenser på de eksisterende rutene. Jo bedre tilbud det blir av direkteruter og avganger fra Oslo Lufthavn, jo mer attraktiv blir OSL for flyselskapene som vurderer å legge en rute til OSL. Volum skaper volum, og det er kjernen bak knutepunkt-tankegangen, sier Andersen.
Gardermoens interkontinentale rutetilbud består blant annet av direkteforbindelser til Beijing, Qatar, Dubai, New York, Addis Abeba og Bangkok.
Kastrup kaprer flest nye ruter
Flyindustrien bygger seg fremdeles opp igjen etter pandemien og etablerer nye ruter.
I den situasjonen er det København som stikker av med de fleste nye internasjonale rutene til og fra Skandinavia.
Dette vil Avinor ikke passivt se på, og intensiverer derfor jakten på nye ruter. I selskapet sier man at det jobbes med mange spennende prosjekter i så måte:
«Oslo er attraktivt»
– Avinor gjør flere ting i dette arbeidet. Vi fortsetter markedsdialogen med flyselskap i hele verden, med tanke på å løfte frem potensialet som ligger i å etablere ruter til Oslo lufthavn. Vår opplevelse er at OSL, Oslo og Østlandet er attraktivt. Og vi har spennende prospekter vi jobber med, forteller Andersen.
Parallelt med dette jobbes det med store aktører i Oslo. Dette for å øke tilbudet av attraktive opplevelser som kan trekke flere turister til hovedstads-området, spesielt i den krevende lavsesongen.
– Derfor deltar Avinor i et kommersielt initiativ, der vi sammen med store aktører i Oslo og regionen rundt skal selge muligheten som ligger her på vinteren, sier Andersen.
Største alpin-destinasjon
Han viser til følgene eksempel:
– I det øyeblikket man lander på OSL, har man kommet til den største alpin-destinasjonen i Europa etter Alpene og Pyreneene. Vi har syv store ski-resorter innenfor en radius på drøyt tre timer. Der ligger det et enormt potensial. Så jobber vi også med å samle hele Østlandet til et felles samarbeid rundt trafikkutviklingen. Vi ønsker en felles strategi for hele landsdelen om hvilke markeder og flyselskap vi jobber sammen mot. Mottakelsen på dette arbeidet har så langt vært bra. Og selv om deler av arbeidet er i oppstarten er vi optimistiske, da både Oslo, OSL og Norge oppleves som veldig attraktive for flyselskapene, sier Andersen