Europas største flyselskap, irske Ryanair, er igjen i hardt vær. Selskapet anklages nå for å oppføre seg slik at selskapet diskriminerer eldre mennesker.
Dette er en kritikk som Ryanair-sjef Michael O’Leary bare fnyser av.
Hans beskjed er klar – også eldre personer må tilpasse seg reglene for å få fly med «hans selskap.»
Lederen for en eldre-organisasjon, direktør Dennis Reed i Silver Voices, er hard i sin kritikk:
«Vil ikke ha eldre mennesker»
– Dette er et skammelig trekk. Ryanair sier faktisk at de ikke vil ha eldre mennesker som passasjerer, sier han ifølge avisen The Telegraph.
Bakgrunnen for det seneste bråket rundt Ryanair er selskapets avgjørelse om å nekte å godta boardingkort på papir etter 12. november i år.
Som flysmart24 har meldt, vil Ryanair fra denne datoen kun akseptere ombordstigningskort i digital form, på den reisendes mobiltelefon.
For å få dette til må passasjeren ha en smart-telefon, og laste ned Ryanair sin app.
Selskapet vil få alle til å bruke selskapets app. Og dette er en viktig faktor bak den nye bestemmelsen.
Mange eldre sliter
Det er her bråket oppstår.
Ifølge oppslag i britisk presse har organisasjoner for eldre personer – blant annet Age UK og Silver Voice – protestert heftig mot den nye regelen.
De viser til at mange gamle mennesker sliter med ny teknologi, og ikke er fortrolig med apper på mobiltelefonen.
Følgelig står de i fare for å bli utestengt fra å kunne reise med selskapet.
Bruker appen aktivt
Men Ryanair-sjefen avviser tvert at dette er aldersdiskriminering. Han viser til at de fleste av selskapets passasjerer allerede bruker appen aktivt.
Han forteller at hans 86 år gamle mor allerede har tatt appen i bruk, og har boardingkortet på mobilen sin.
Han mener det tvert imot er nedlatende å antyde at de eldre ikke ville være i stand til å takle endringen.
Han forteller at når selskapet legger ut nye billig-billetter, er eldre mennesker de første som kjøper disse.