Bryllupsreisen gikk i do, da kom erstatningskravet

Thailand og Koh Samui er et populært sted for bryllupsreiser. Illustrasjonsfoto: Ving

Det nygifte paret skulle unne seg en skikkelig flott og romantisk bryllupsferie, og valgte Koh Samui i Thailand. Det skulle vise seg å bli et særdeles uheldig valg.

Paret hadde knyttet store forventninger til bryllupsreisen på øya som hos reisearrangørene omtales som liten, elegant og trendy, med lange hvite strender og flotte hoteller, og et rolig  natteliv. En reise til sol og varme, skriver noen.

Det var nettopp behovet for en uke i avslappende sol og varme som var deres viktigste krav da de bestilte turen hos HRG Bennett Ferie. Turen gikk i begynnelsen av januar.

Valget falt derfor på Koh Samui, til tross for at de var skeptiske å dra på en så lang tur bare for sju dager. Fordi alternativene cruise i Karibia eller tur til Gran Canaria ikke kunne gi den solsikkerheten som øya i det sørlige Thailand, falt valget på øya i det sørlige Thailand.

På turen til Gardermoen ante de uråd fordi værutsiktene viste regn hele tiden. De kontaktet da reisebyrået som beroliget dem med at dette kun var korte ettermiddagsbyger. Resten av dagen ville det bli sol og flott, ble paret fortalt.

Bryllupsreisen endte i en uke med flom. Gatene var oversvømte og stengte som følge av det kraftige regnet. Strømmen var borte i store deler av oppholdet, og de var uten vann, lys, toalett og air condition.

I tillegg førte flommen med seg mye bakterier, og det nygifte paret slet med oppkast og diaré noe de bemerker er en dårlig kombinasjon når de ikke har vann og toalett.

Etter hvert fyrte hotellet opp et dieselaggregat for å kunne levere strøm til gjestene. Det norske paret skriver at dette aggregatet «ikke var av det stillegående slaget», men gikk dag og natt utenfor parets rom i tre døgn.

Paret skriver at utflukter de hadde bestilt, ble avlyst på grunn av uværet og at mulighetene for andre aktiviteter ble begrenset på grunn av oversvømmelser på hele øya.

På denne bakgrunn har paret krevd en kompensasjon for turen, som kostet 32.000 kroner for én uke. Dette har Bennett sagt nei til fordi de mener at de ikke kan stilles ansvarlig for dårlig vær på et reisemål.

Det er Pakkereisenemnda også enig i, og skriver av det nygifte parets anklager kun gå på været. Dette, skriver den, er forhold som ligger utenfor turarrangørens kontroll. De sier derfor også nei til parets krav.

Anders Hedemann. Foto: HRG

Anders Hedemann er daglig leder for HRG Bennett Ferie i Asker, og presiserer at han uttaler seg på generelt grunnlag om saken. Han sier en reisekonsulent alltid skal være tilbakeholden med å gi noe som kan oppfattes som et værløfte:

-Vi gir aldri garantier for været, det vil jo være veldig dumt av et reisebyrå. Vi har likevel en del statistikker og historiske data som vi kan vise kundene som spør om hvordan været vanligvis er på det reisemålet de har valgt på det tidspunktet reisen skal finne sted. Dette kan vi presentere, men det er ikke på noen som helst måte noen garanti, sier Hedemann til flysmart24.no. Han har mange år bak seg i reisebransjen.

Han sier at hvis været mot formodning ikke skulle være slik de reisende hadde håpet på, er det i så fall ikke noe man kan laste et reisebyrå for:

-Det er ikke noe kunden kan «ta oss for» i etterkant. Om vi hadde solgt en reise til Kina uten å fortelle kunden at det kreves visum for å komme inn i landet, ja så hadde det vært en tabbe vi kunne ha blitt stilt ansvarlig for. Men ikke været, sier Hedemann som innrømmer at kundene etter hvert har blitt mer oppmerksomme på at de kan klage på ulike forhold rundt en reise i etterkant.

-Derfor gjelder det å dokumentere det meste av det vi sier til kunden. Det har hjulpet oss flere ganger, sier Hedemann.

Nemnda har tidligere viser seg meget restriktiv med å gi erstatning på grunn av værmessige forhold. En familie som hadde kjøpt en luksusjuletur til Seychellene og opplevde bare regn og dårlig vær, fikk også nei til erstatning da de ville ha halvparten av reisen i rabatt på grunn av den triste opplevelsen.