Slik skal SAS-toppen blidgjøre sinte kunder

Nå skal det bli enklere å bruke bonuspoengene hos SAS, lover finansdirektør Torbjørn Wist. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Nå skal det bli enklere å få brukt surt oppsparte bonuspoeng hos SAS. I løpet av høsten kommer et helt nytt tilbud fra flyselskapet. Og det er den nye norske toppfiguren i SAS-konsernet som bekrefter løsningen mange har ventet på.

Mange lojale SAS-kunder har irritert seg grønne over hvor enkelt det er å opptjene bonuspoeng hos SAS, men i mange tilfeller nesten umulig å få brukt poengene til å betale for nye reiser med.

Også SAS har lenge innsett problemet med Euro Bonus, og har ofte blitt møtt med hard kritikk fra kunder som sier de ikke finner tilgjengelige tilbud der de kan betale med de oppsparte poengene.

Nå kommer hjelpen.

-Det er ikke slik det skal være, derfor gjør vi noe med det. Skal bonusordningen fungere er det også i SAS’ interesse at kundene er fornøyd og får brukt verdien av poengene, sier finansdirektør i SAS-konsernet, Torbjørn Wist, til flysmart24.no.

Derfor ruller SAS i løpet av høsten ut en helt ny og egen digital plattform som utelukkende skal forenkle bruken av Euro Bonus og bonuspoeng.

-Vi lanserer dette som en prøveordning i første omgang, for å sjekke at dette er en digital løsning som fungerer slik SAS krever at det skal. Jeg vil at dette skal fungere fullt ut før vi går ut med det til alle som et fullverdig produkt, sier Wist som er den nye norske i konsernledelsen i SAS.

Nettsidene kommer til å fungere som dagens sider med billettbestillinger, men der «prisen» blir oppgitt i anfall bonuspoeng som kreves for å kjøpe reisene, og også vise tilgjengeligheten på bonusbilletter. Slik vil kundene raskt få oversikt over hvilke muligheter de har for å bruke poengene sine.

Bonuspoengene som opptjenes hos SAS kan brukes til å betale bonusreiser både med SAS og de andre flyselskapene innen Star Alliance.

Dette skal også gjøres enklere. I dag må bonusbillettkjøp utenfor SAS behandles manuelt. SAS arbeider nå for at det skal bli en nettløsning også her.

-I dag går det greit å kjøpe bonusbilletter på nettet hos SAS, men så snart man skal kjøpe bonusreiser med andre alliansepartnere blir det fort mye telefonering med kundesenteret hos SAS. Det er jo veldig gammeldags så det skal vi også forbedre, sier Wist.

SAS satser knallhardt på å øke tilbudene Euro Bonus-ordning, fordi dette skaper lojalitet til selskapet.

Derfor har selskapet bygd inn en rekke tilleggstjenester som hurtigkøer (fast track) på flyplasser og flyplasslounger og lynhurtig wifi hvor denne viktige kundegruppen kan oppholde seg før reisen.