Det kinesiske flyselskapet Hainan Airlines har søkt og fått innvilget landingsrettigheter for en direkterute mellom Beijing og Oslo Lufthavn. Forbindelsen kan være i drift fra neste år av.
Den voksende trafikken fra Asia, og ikke minst fra Kina, har gjort at Avinor lenge har ønsket seg en direkterute mellom Oslo Lufthavn og den kinesiske hovedstaden.
Nå har en slik forbindelse rykket nærmere. Det kinesiske flyselskapet Hainan Airlines har søkt og fått innvilget en rute for tre ukentlige avganger hver vei.
Selskapet søkte i fjor om avgang hver dag og for to ruter – fra Beijing og Shenzhen – men har i vår redusert behovet til tre dager i uken og konsentrert seg om Beijing.
Kinesiske myndigheter gitt klarsignal for ruten. Selskapet legger opp til å bruke en Boeing 787 Dreamliner eller en Airbus A330 på ruten. Hainan er det fjerde største i Kina, og det største privateide flyselskapet i landet.
Fordi en vesentlig inntekt på en slik rute vil være frakt av fersk norsk laks til det kinesiske markedet, vil selskapet mest sannsynlig bruke av Airbus A330 som har lagt større lastekapasitet enn en Dreamliner.
Det som gjør selskapets planer noe usikre er at Haians eierselskap, Hainan Group, har slitt økonomisk i den senere tid. Ikke desto mindre har selskapet holdt fast med sin internasjonale ekspansjon og åpnet så sent som denne uken en ny interkontinental rute fra Beijing til Dublin og Edinburgh.
Selskapet svarer ikke på henvendelser om ruten. Det gjør derimot Avinor, som bekrefter kontakten med kineserne om å lande på Gardermoen.
-Avinor har en god dialog med Hainan Airlines om en rute mellom Beijing og Oslo. Hainan Airlines har på grunn av denne dialogen søkt om og mottatt rettigheter fra de kinesiske myndigheter til å operere denne ruten, dersom de ønsker det. Dette betyr ikke at det er tatt en endelig beslutning om de velger å etablere denne ruten, sier kommunikasjonssjef på Oslo Lufthavn, Joachim Westher Andersen.
I Avinor er man ikke i tvil om det kommersielle grunnlaget for en slik rute:
-Vi har sett en sterk utvikling i passasjer- og frakttrafikk mellom Norge og Kina og samtidig opplever Norge rekordstore besøkstall fra kinesiske turister. En direkterute mellom Oslo og Beijing kan potensielt bety mye for norsk verdiskaping og tilrettelegge for økt samarbeid, handel og turisme og er derfor høyt på Avinors ønskeliste, sier Andersen.
Ruteønsket har også – uvanlig nok – også vært fremsatt i dirkete politisk kontakt mellom våre to land, senest av daværende næringsminister Monica Mælands besøk hos det kinesiske handelsdepartementet i fjor.