Ferietabben kan koste deg tusenvis av kroner

Leiebilen er noe av det siste mange sikrer seg før ferieturen. Da kan tabbene skje. Foto: Ving

Flybillettene er i boks og hotell er bestilt. Ferien kan begynne. Det er da mange oppdager hva de har glemt.

Det er den klassiske ferietabben, og gjør man feil her kan det bli en dyr brøler.

-Folk bestiller gjerne sommerferien ett år i forveien, men mange glemmer å bestille leiebilen. Dette er grunnen til at vi ser en topp av bestillinger nå når vi går inn mot sommeren, sier kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Koefoed i reisebyrået Berg-Hansen.

Hun mener at leiebil kanskje er noe av det mest krevende å bestille:

-Det fordi det er så mange fallgruver. Jeg skjønner godt denne frustrasjonen. Det er forskjellige regler og betingelser som gjelder hos de ulike leiebilselskapene, og mye å sette seg inn i for en som «bare» skal leie bil i en ukes tid, sier hun.

Byrået strekker derfor ut en hjelpende hånd til de som i disse dager strever med å sikre seg transportmiddel til ferien.

Utleieselskapene er mange og med varierende seriøsitet. Derfor er en av det mest fryktede konsekvensene av billeie at utleieselskapet konfronterer kunden med påstander om skader på bilen i etterkant. Det kan koste tusenvis av kroner.

Det er måter du kan bestride et slik krav på, men da gjelder det å kjenne rettighetene. Det forklarer vi i denne saken.

Et av de viktige rådene er å dokumentere bilens tilstand ved å ta bilder av den – fra alle sider – både når bilen hentes og leveres. På denne måten står kunden sterkere hvis leiebilselskapet påstår at gammel skade er ny.

Kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Kofoed i Berg-Hansen reisebyrå. Foto: Berg-Hanse

Berg-Hansen-sjefen anbefaler folk om å bruke selskaper man har god erfaring med fra før.

-Bruk tid til å sette seg inn i hva som er inkludert i de ulike tilbudene.  Gjør du det, skal du få en god leiebilopplevelse. Det er jo tross alt viktig med en god start på ferien, sier Koefoed.

Ellers er dette rådene hun gir til de som ennå ikke har sikret seg leiebil:

1) Riktig størrelse. Antall personer er ikke alltid i samsvar med antall kofferter. Ta en opptelling og sørg for å bestille bil som rommer planlagt bagasje.

2) Forsikringer. Finn ut hva forsikringene dekker allerede når du bestiller – og sjekk hva som dekkes av dine egne reiseforsikringer og/eller i kredittkortet. Da kan du med trygghet takke høflig nei til tilleggsforsikringer som innpåslitne selgere vil prakke på deg når du skal hente bilen. PS. Hvis du oppgraderer bilen, vil også erstatningsbeløpet endre seg.

3) Utleiested. Sjekk at utleiestedet faktisk ligger på flyplassen, og ikke et par kilometer unna. Dette kan spare deg og familien for unødvendig tidsbruk og frustrasjon.

4) Registrer flynummer. Legg alltid inn flynummeret ditt i leiebilreservasjonen. Dette sikrer at bilen ikke blir solgt videre ved forsinkelser.

5) Hvor skal du kjøre? Dersom du planlegger å reise gjennom, eller til/fra ulike land eller stater, så må du sjekke i forkant at det er lov å ta med leiebilen.

6) Riktig pris. Sjekk alltid at prisen i dokumentet du signerer stemmer med prisen du har fått oppgitt ved bestilling.

7) Skal bilen leveres med full tank tilbake, så fyll opp tanken selv. Leiebilselskapene tar seg godt betalt for fylling av drivstoff.

Likte du flysmart24.no? Lik oss på Facebook så får du reisenyhetene først