Norwegian har leid megajumboen i tre uker

Airbus A380-flyet er verdens største passasjerfly. De største utgavene kan ta opptil 800 passasjerer. Foto: OSL

Norwegian har leid inn verdens største passasjerfly, Airbus A380, fra det portugisiske selskapet HiFly. Første Norwegian-avgang med megajumboen blir fredag ettermiddag.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian bekrefter overfor flysmart24.no at flyet er leid inn for å avhjelpe Norwegian med New York-ruten fra London-flyplassen Gatwick.

Men Sandaker-Nielsen avviser ikke at flyet kan dukke opp også på rute til og fra Oslo lufthavn.

– Man skal aldri si aldri. Men når vi leier inn flyet nå er det for å dekke opp kveldsavgangene til New York fra London, sier han.

LES OGSÅ: Setter inn verdens største passasjerfly i charterrute til Oslo

Flyet vakte torsdag stor oppmerksomhet på Oslo Lufthavn.

Dit kom det ved middagstider torsdag for å fly charterturister for Ving til og fra Palma på Mallorca. Det forlot Oslo ved 14-tiden for å returnere klokken 22.30 samme kveld.

Artikkelen fortsetter under bildet

A380-flyet var torsdag på Oslo Lufthavn for å fly charterturister til og fra Mallorca. Fredag er det i jobb for Norwegian. Foto: Oslo Lufthavn

Som vanlig når storflyet er i Oslo, samlet det seg mye folk for å se på kjempeflyet som er et imponerende skue. Flykroppen er enorm og har to etasjer i hele flyets lengde.

LES OGSÅ: Pilotene slåss i cockpit i 37.000 fots høyde

Flyet, som kom til HiFly fra Singapore Airlines, kan ta 471 passasjerer.

Det har tre klasser: økonomi, business og første klasse. Det er plass til 399 gjester i økonomiseksjonen, 60 i business og 12 eksklusive suiter på første klasse.

Når Norwegian leier inn flyet er det fordi noen av selskapets egne Boeing 787 Dreamliner-fly står på bakken på grunn av skifte av deler i motorene som følge av en svikt fra motorfabrikken Rolls-Royce.

Derfor har det oppstått en situasjon der Norwegian mangler langdistansefly.

LES OGSÅ: Dette blir det mer av på Gardermoen i flere år fremover

At flyet opprinnelig kom fra Singapore Airlines er ikke tilfeldig.

Det var først ute med å ta superjumboen i bruk, og det på en flyvning som gikk fra Singapore til Sydney i april 2007.

Den enorme dobbeltdekkeren har imidlertid aldri blitt noen salgssuksess, og i de senere årene har etterspørselen sunket så dramatisk at luftfartsindustrien på et tidspunkt ventet på at Airbus skulle kaste kortene og stanse produksjonen.

Det har ikke skjedd. Tvert imot: Senest for noen uker siden forsikret Airbus av fabrikken satser videre på flytypen.