Dette blir det mer av på Gardermoen flere år fremover

Oslo Lufthavn skal øke kapasiteten for ruter utenfor Schengen. Det vil publikum merke. Foto: OSL.

Om få uker vil Oslo Lufthavn igjen vil fremstå som en anleggsplass. Fra mandag 1. oktober setter Avinor i gang med å bygge ut kapasiteten. Det vil føre til endringer også for de reisende i mange år fremover.

Det er startskuddet for utbyggingen av den såkalte non-Schengen terminalen som går denne mandag morgen. Det betyr starten på anleggsarbeider som skal vare frem til andre kvartal i 2022.

Det fire år lange utbyggingsprosjektet skal gi plass til flere fly som kommer fra destinasjoner fra utenfor EU/EØS’ grensesamarbeid.

Det vil føre til at kapasiteten på trafikken fra utenfor Schengen økes fra 5,5 millioner i året, til 8 millioner.

Men, prosjektet vil ikke gå ubemerket hen for de reisende. Det vil føre til at OSL igjen henter frem de gule bussene på permanent basis for å kjøre passasjerer som reiser med fly som ikke lenger får anledning til å gå helt inn til gaten.

For nå blir det en del år fremover mer «bussing», fordi terminalen i byggeperioden rett og slett ikke vil ha plass til alle flyene som skal sette av og plukke opp passasjerer på Gardermoen.

-Under utbyggingen vil vi stenge tre flyoppstillingsplasser.  I denne perioden vil vi fjernparkere fly i noe større grad enn i dag, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa i Avinor til flysmart24.no.

Det betyr at flyene ikke kommer inn til terminalen, men blir parkert et stykke unna slik at passasjerene må fraktes med buss til og fra flyene.

Rangeringen blir slik: Som hovedregel vil flyene med de fleste passasjerene få komme inn til terminalen, de øvrige må finne seg i «remote parking», på fjernoppstillingsplasser.

At bussene blir tatt i bruk er det samme som skjedde da Oslo Lufthavn arbeidet med den forrige utvidelsen av terminalen, pir nord. Denne erfaringen vil komme godt med fra høsten:

-Ja, etter seks år med bygging av nye Oslo lufthavn har vi lært mye om hvordan vi skal bygge og drive flyplass samtidig. Læringen fra dette tar vi med oss på denne utvidelsen, sier Løksa.

Den gode nyheten er at etter at den nye terminalen står ferdig vil muligheten for å ta imot flere fly fra utenfor Europa øke.

Det blir totalt 14 flyoppstillingsplasser hvorav fire er fleksible gater som kan håndtere trafikk fra områder både innenfor og utenfor Schengen.

Det er trafikken utenfor Schengen Avinor har satset på å øke, ikke minst ønsker man seg flere direkteruter mellom Oslo og Asia.