Flyrutene mellom New York og Europa ansees å være en av verdens tøffeste konkurransearenaer for sivil luftfart. Nå har Norwegian danket ut flygiganten British Airways fra posisjonen som største ikke-amerikanske selskap på transatlantiske ruter til og fra New York-området.
Dette viser ferske trafikktall fra Port Authority of New York & New Jersey, skriver den amerikanske storavisen The New York Times.
Dermed har Bjørn Kjos og Norwegian satt British Airways ettertrykkelig på plass etter at BAs eier, IAG, lenge har siklet etter å kjøpe opp Norwegian.
De siste 12 månedene har Norwegian fraktet 1,67 millioner passasjerer til og fra flyplasser i New York-området mens British Airways har hatt med seg 1,63 millioner reisende, skriver avisen. Statistikken omfatter flyplassene John F. Kennedy, Newark og LaGuardia.
Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair er dypt imponert over hvordan Norwegian viser muskler i denne uhyre tøffe konkurransen:
– Dette er virkelig godt gjort og viser at Norwegians satsing på lavpris på langruter ikke var en gal men genial plan. På slike ruter med høyt passasjervolum vil lavprisselskapene slå seg frem og overta majoriteten av trafikkvolumet, tror Elnæs.
Han legger til:
-Det store spørsmålet er: Når våkner de amerikanske flyselskapene og tar opp kampen om luftherredømmet over Nord-Atlanteren? Lavprisflyselskapene vil fortsette veksten over Nord-Atlanteren, med Norwegian i front, tror Elnæs.
Tingene har skjedd i raskt tempo for Bjørn Kjos og Norwegian.
I mai 1012 startet Norwegian sin første USA-rute fra Oslo Lufthavn til JFK-flyplassen i USA. Siden har selskapet bygd seg raskt opp med New York-ruter fra andre byer. Ikke minst fra sin base på Gatwick-flyplassen i London der selskapet nå har to daglige avganger til New York.
I dag har selskapet et tett rutenett til og fra verdens viktigste reisemål fra en rekke av Europas største byer – bl.a. Paris, Roma, Barcelona, Amsterdam og Madrid. Norwegian er ikke lenger ansett som en «plage» for British Airways og de andre store europeiske selskapene.
Den vekstivrige nordmannen har også blitt en utfordring for de store amerikanske selskapene som i alle år har vært vant til å ha markedet mellom USA og Europa i fred for inntrengere. Nå har Kjos i løpet av få år tvunget dem til å sette ned prisene og innføre priser som var fullstendig utenkelig for bare få år siden.
I tillegg har Norwegian også satset på noen tynnere trafikkerte ruter til New York fra en del mindre europeiske byer, bl.a. fra byer i England.
Også fra Bergen har Kjos direkterute, til Stewart-flyplassen et stykke utenfor storbyen.