Over 40 timer i fly for å oppleve verdens lengste rute

Singapore Airlines har fått spesialkonstruert et Airbus A350-fly som skal fly ruten mellom Singapore og New York. Foto: Singapore Airlines.

Om noen dager legger to norske kamerater ut på en flymaraton som gjør at de skal sitte i flysetet i tilsammen 42 timer, og det på bare tre dager. Dette gjør de ene og alene for å få oppleve å fly verdens lengste flyrute.

Torsdag førstkommende åpnes det som heretter blir den lengste flyruten i verden. Den skal gå mellom Singapore og New York. Dette blir et tilbud der det er en fordel at passasjerene liker å fly:

Den ene veien tar turen 18 timer og 25 minutter. Returen er 20 minutter lenger.

Bare noen dager etter premiereflyvningen går to norske kamerater om bord. De er da allerede godt i gang med sin flymaraton, som går fra Oslo til New York, videre til Singapore før de returnerer via Moskva og Stockholm.

For mange vil en slik tur fremstå som et rent mareritt, for de to norske kameratene er det en flynytelse som gjør at de skal tilbringe det meste av tre reisedager i et flysete.

Det er den 18 timer og 45 minutter lage flyturen fra New York til Singapore som er selve målet med dette halsbrekkende prosjektet. Verdens lengste non stop flyrute blir operert med et fly som er spesiallaget for å klare en så lang distanse.

De ønsker ikke å stå frem med sitt flyprosjekt, men Norge-sjef for Singapore Airlines forteller at guttene har sørget for maksimal komfort når de skal ut på denne turen:

-Dette dreier seg om to godt reisevante karer som har kjøpt seg billetter på business class hele veien. Noe annet hadde nok ikke vært mulig på en så lang og slitsom reise, sier Henrik Hanevold til flysmart24.no.

Dette er hva de to kameratene begir seg ut på om noen dager:

Fly fra Oslo til New York, 8 timer i luften. SAS-flyet letter klokken 11.10 og lander klokken 13.25 amerikansk tid.

Her blir det eneste reelle avslapning, i det de skal bo på hotell i verdensmetropolen frem til neste formiddag. Her skal de slappe av og samle krefter til det store spranget:

Flyet de har kommet for å oppleve, rute SQ21, har ruteavgang klokken 10.45. Når dette flyet letter tar det ikke bakken før minst 18 timer og 45 minutter senere, en litt lenger flytid enn til New York på grunn av de da får jetstrømmen mot seg på den 15.341 kilometer lange ruten.

Artikkelen fortsetter under bildet

Det blir servert flere måltider under den nesten 19 timer lange flyturen, der det ikke vil skorte på forpleining. Foto: Singapore Airlines

Når flyet lander i Singapore klokken 17.30 lokal tid, blir det bare noen få timers opphold på landjorden før de knapt sju timer senere må gjøre klar for den avsluttende delen av maraton-turen:

Klokken 00.20 letter Singapore Airlines fly mot Stockholm som, etter en kort mellomlanding i Moskva der alle passasjerer må forlate flyet, er fremme på Arlanda klokken 08.25 om morgenen dagen etter. Reisetid på denne etappen? Nye 14 timer.

Turen er imidlertid ikke over før de to kameratene har kommet seg hjem fra Sverige med SAS, som lander på Oslo Lufthavn klokken 10.25.

Først da er turen, på over 42 timer effektiv flytid, omsider over.

Hanevold forteller at turne er noe de to kameratene virkelig har ønsket å gjennomføre, og har vært villig til å bruke kronene eventyret koster på det som  nylig ble kåret til verdens beste flyselskap.

Hanevold innrømmer at de som måtte gå med lignende planer må regne med å måtte punge ut med flere titusen kroner for en slik opplevelse. Bare billetten mellom New York og Singapore koster over 30.000 kroner, viser søk flysmaet24.no har gjort.

Singapore Airlines har tidligere fløyet samme rute, men denne ble nedlagt i 2012 på grunn av sviktende lønnsomhet. Når selskapet nå gjenopptar ruten er det med det hypermoderne flyet av typen Airbus A350-900 ULR (ultra longe range).

Flyet har ingen økonomiklasse, kun bussines class med 67 seter og premium økonomi med 97 seter. Flyet kan maksimalt holde seg i luften i litt over 20 timer. Det gjenspeiler også traktementet om bord. Det er blitt spesiallaget mat som skal være lett fordøyelig og som skal redusere jetlag. Det blir tre serveringer under den lange reisen. Også lyssettingen er konstruert for å redusere ubehaget med å fly over så mange tidssoner.

Flyene selskapet skal bruke er konstruert for god komfort. Det er et bredere fly enn de andre utgavene av A350. Det er høyere under taket, flyet er mer stillegående enn andre langdistansefly og har større vinduer.