Advarer mot metode for å snike seg unna økt flyavgift

Nå reiser færre nordmenn med fly til utlandet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Det er fullt mulig å unngå å måtte betale økt passasjeravgift på 200 kroner for lange flyreiser fra neste vår. Reisebyråstopp advarer imidlertid mot å «snike» seg bort fra avgiften.

Den nye avgiften skal gjelde fra 1.april neste år, hvis forslaget fra regjeringen blir vedtatt i Stortinget før jul. Alt tyder på at det er flertall for endringen som vil innebære at avgiften for lange flyreiser øker fra dagens 83 kroner pluss moms til 200 kroner pluss moms.

Uansett reiselengde er det sluttdestinasjonen som avgjør avgiftens størrelse. Om man reiser Oslo – København – New York skal det betales høyeste avgift fordi det endelige målet er USA.

Kreative reisende har imidlertid allerede funnet et smutthull for å unnslippe den økte avgiften når man kjøper billett med mellomlanding på Kastrup i København, London eller en annen flyplass i Europa.

Metoden? Kjøpe to separate billetter. En fra Norge til flyplassen der mellomlandingen skjer, og en egen for resten av turen. For en gruppe kan det fort bli hundrelapper å spare.

I Finansdepartementet bekrefter man at den reisende ved en slik bestilling vil unngå den høye avgiften, men kun betale «EU-avgiften» som fra 1.april skal være på 75 kroner, pluss moms.

– Dersom det kjøpes gjennomgående billett Oslo-London-New York skal det betales høy sats. Dersom det kjøpes to separate billetter, skal det betales lav sats for flygingen Oslo-London, bekrefter seniorrådgiver Kristina Tagmatarchi Storeng i kommunikasjonsenheten i Finansdepartementet.

Denne kreative løsningen advarer kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Koefoed i Berg-Hansen reisebyrå mot:

– Du sparer 125 kroner og moms, men det er knyttet stor risiko til å bestille separate billetter. Det er derfor vi alltid sørger for at kundene har såkalte gjennomgående billetter, sier Koefoed til flysmart24.no.

Hun mener separate billetter kan skape problemer ved for eksempel forsinkelser:

– Du er selv ansvarlig dersom det blir forsinkelser på første fly. Rekker du ikke neste fly – må du kjøpe ny billett. Med en gjennomgående billett tar flyselskapet ansvaret for å sette deg automatisk på neste mulige flyavgang, sier hun.

Dessuten, sier Koefoed, må du med en slik løsning hente bagasjen og sjekke inn på nytt.

– Da må du selv sørge for at du rekker neste avgang. Dette kan være et mareritt på de store flyplassene hvor det ofte er terminalbytte, sier Koefoed.