Nå er SAS tilbake i verdenstoppen i punktlighet

Dagens New York-fly forlater Oslo Lufthavn på rutetid, og informasjonssjef Knut Morten Johansen ønsker kapteinen god tur over Atlanteren. Foto: Knut-Erik Mikalsen

SAS og Norwegian har slitt med elendige punktlighetstall det seneste året. Men nå har SAS tatt grep, og det gir resultater: Selskapet tilbake i verdenstoppen.

Analyseselskapet Flightstats.com følger titusener av avganger hos de enkelte selskapene gjennom hele året. Til nå i år har både SAS og Norwegian ligget langt nede på listen over de selskapene som lander sine fly etter rutetabellen.

Nå har SAS avansert, og det kraftig. Selskapet er nummer seks i gruppen av verdens globale selskaper, og nest best av de europeiske selskapene. Det er en kraftig forbedring på kort tid, i forrige måned lå selskapet nemlig helt nede på 18. plass.

Den siste målingen er derfor litt av en opptur for SAS, som nå bare  har KLM av europeiske selskaper foran seg på den ferskeste liste.

Nok et god nyhet for det skandinaviske selskapet som denne uken også la frem et driftsresultat på to milliarder kroner for siste regnskapsår, det beste gjennom tidene.

Hos SAS er informasjonssjef Knut Morten Johansen storfornøyd over at SAS er tilbake også på punktlighetstoppen blant «major airlines»:

-Dette er svært hyggelig. SAS hører hjemme i toppsjiktet her, sier Johansen til flysmart24.no.

SAS hadde i november en punktlighet på 84.3 prosent, som er andelen av flyene som lander i henhold til tidtabellen. Flightstats.com bruker måling av landingstidspunktet fordi dette viser bedre hvor forsinket passasjeren kommer frem til reisemålet enn om man måler avgangspunktlighet.

– Sommerens svake punktlighet og regularitet traff oss veldig hardt, og det ble igangsatt en rekke tiltak for å gjenskape en stabilitet og robusthet i hele den operasjonelle delen. I dette så inngår reduksjon av det som kan innebære flaskehalser i gjennomføringen av et flyprogram. Listen er meget lang i forhold til grep som i realiteten er kvalitetssikrende tiltak. Noen av grepene ga respons umiddelbart, mens det på andre områder er mer langsiktige føringer som skal føre til at vi absorberer irregulære situasjoner i enda større grad. Nå håper vi på en snill og fin vinter, sier Johansen.

LES OGSÅ: Avbestilte Syden-tur og fikk dobbelt så mye penger tilbake

For Norwegian er situasjonen ikke så bra som for SAS. Selskapet ligger nede på en 18. plass i gruppen globale selskaper, med en ankomstpunktlighet på 79.9 prosent.

Dette er imidlertid en liten forbedring fra oktober, da selskapet lå på 21. plass.

Listen toppes av japanske All Nippon Airways på 90,5 prosent,  deretter følger Japan Airlines med 90,2 prosent, KLM med 89,7 prosent, Qatar Airways med 89,2 prosent og Emirates med 89,2 prosent.