Norwegian utvider wifi-systemet på flyene

Nå vil det bli mulig å surfe på Norwegians mobile bredbånd fra du setter deg i flysetet. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Norwegian har fått mye kritikk for treg wifi på flyene. Nå skjer det en endring som i alle fall gir passasjerene muligheten til utvidet bruk av nettet på selskapets fly.

Norwegian har nemlig fått Luftfartstilsynets godkjennelse for å kunne gi reisende anledning til å kople seg på nettverket straks de har satt seg inn i flyene.

Tilbudet om «gate til gate»-nettverk skal ifølge selskapet installeres på Boeing 737-flåten. Det betyr at det fremdeles ikke blir nett-tilgang for de som reiser på langrutene med Dreamliner-flyene. Det er uklart om hastigheten på nettverket vil bli økt samtidig.

Kommunikasjonsrådgiver Astrid Mannion-Gibson i selskapet bekrefter overfor flysmart24.no at wifi-tilbudet på flyene blir bedre:

– I teorien betyr at vi kan la WiFi fra flyet stå på kontinuerlig fra boarding frem til flyet parkerer etter landing, opplyser hun.

Tillatelsen gjelder for selskapene Norwegian Air Shuttle (NAS) og Norwegian Air Norway (NAN). Det innebærer at det ikke vil bli utvidet nett-tilgang for flyene som er registrert i Irland og som brukes på en stor del av selskapets ruter til og fra Middelhavet.

Det er fremdeles uklart når den utvidede wifi-tilgangen vil komme i drift:

-Vi har noen avklaringer som må på plass, men vi håper at dette vil bli tilgjengelig for våre kunder relativt snart, sier Mannion-Gibson.

Også SAS har den senere tid forbedret sitt wifi-system på flyene kraftig, og montert inn et system som har så høy hastighet at passasjerene skal kunne strømme tv-sendinger.

– Vårt høyhastighets-wifi er veldig godt mottatt, og reisende ser den siste tiden ut til å ha gledet seg godt over muligheten til å følge sjakk-VM til tross for at man var i luften da de spennende partiene var i gang, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen til flysmart24.no.

SAS har allerede «gate til gate»-wifi.

SAS har installert det forbedrede wifi-anlegget på rundt 40 fly til nå.

-Det nye systemet installeres løpende på eksisterende flåte og de nye ankommende fly. Tilnærmet total dekning i kort- og mellomdistanseflåten vil skje i løpet av 2020, sier Johansen.