Ville sjekke inn bag – det kostet 22.400 kroner ekstra

Passasjeren ville sjekke inn en bag hos Norwegian. Det kostet vedkommende svært dyrt. Foto: Airhelp

En flypassasjer skulle sjekke inn en bag på Norwegians USA-fly. Det gjorde Amerika-turen fryktelig mye dyrere for mannen.

Han kom fra München til Oslo med SAS, og skulle videre til New York med Norwegian. Han mistet flyet på grunn av bagasjetrøbbel, og krevde erstatning av flyselskapet for kjøp av nye billetter for 22.400 kroner.

Det kravet avviser Norwegian, og får full støtte i Transportklagenemnda for flyreiser som har behandlet mannens krav.

Historien viser at det kan være risikabelt å ikke kjøpe gjennomgående billett når man har en mellomlanding, og spesielt når reisen går med to ulike selskaper.

Mannen reiste i et følge på fire fra Tyskland, via Oslo til New York. Ved ankomst Oslo gikk to v de reisende direkte til New York-flyet, mens to skulle sjekke inn en bag etter at gruppen hadde tatt seg en matbit.

Vedkommende hadde reist med bagen hos SAS som håndbagasje, men på den videre turen til New York ville mannen sjekke den inn.

Det viset seg å være er særdeles dårlig idé.

I versjonen til klagenemnda skriver den reisende at de fikk vite at av Norwegians folk at de måtte sjekke inn bagasjen i innsjekkingsskranken, og at det ikke var mulig å sjekke den inn ved avgangen.

Derfor ble det en ekstra tur til avgangshallen, for så å gå gjennom sikkerhetskontrollen på nytt. Da de kom for å sjekke inn bagasjen, var avgangen imidlertid stengt.

Nå forsvant Norwegian-flyet uten dem, og for å redde turen ble de to tvunget til å kjøpe nye billetter hos Icelandair, og betale for overnatting for til sammen 2.625 amerikanske dollar. Dette mente de Norwegian skulle dekke, siden de fikk feil beskjed om rutinene for bagasje-innsjekk.

Norwegian nekter plent å dekke deres ekstrautgifter, og derfor klager de saken inn for Transportklagenemnda. Det får samme utfall, kravet blir avvist.

Nemnda viser til at de reisende selv er ansvarlig for å rekke korresponderende fly når de ikke kjøper gjennomgående billett. Norwegians avganger på langrutene stenger en time før avgang, uavhengig om flyet er forsinket eller ikke.

– Det er den reisendes eget ansvar at man overholder fristene for innsjekking. Klager må selv bære ansvaret for at han ikke rakk flyvningen i dette tilfellet, slår nemnda fast.