«Kaotisk og svindyr flyplass med frekke ansatte»

Reisende er knallharde i sin dom over forholdene på København Lufthavn på Kastrup. Foto: Knut-Erik Mikalsen

Flypassasjerer advarer mot oppførselen til ansatte på denne skandinaviske storflyplassen. – Utrolig frekke, er konklusjonen til en av de reisende som «aldri har opplevd noe slikt før». Besøkende er også sjokkert over prisnivået.

Nei, det er absolutt ikke Oslo Lufthavn det dreier seg om.

Denne ramsalte kritikken rettes derimot mot Kastrup Lufthavn utenfor København.

For noen år siden var dette selve flysenteret i Skandinavia som svensker og nordmenn måtte mellomlande på for å komme seg ut i verden med fly. I dag har både Oslo og Stockholm så mange direkteruter at turen innom Kastrup ofte blir unødvendig .

På analysenettstedet Skytrax kommentar-side fra besøkende blir den fordums storhet filleristet og omtalt som «kaotisk, svindyr og uvennlig». De  fleste konkluderer med at de ikke vil anbefale denne flyplassen som flere også mener er overlesset med butikker.

Av de 25 siste vurderingene passasjerene har gitt, er det bare fire som vil gi den sin anbefaling.

Som for eksempel Martin Singer fra Tyskland som skriver at flyplassen mest minner om et shoppingsenter. En annen tysker, som kaller seg M. Janssen sier flyplassen har «gamle gater», den er overbefolket og mørk.

F. Senna fra Sverige er heller ikke nådig og skriver at ansatte i sikkerhetskontrollen var «utrolig frekke og uprofesjonelle.» Hun opplevde også ekstremt høy musikk i alle restauranter og barer.

Alan Graces fra Storbritannia opplevde det som kaotisk å komme til Kastrup, og ramlet rett opp i en kø av folk som var på vei fra Kastrup. Det tok noen minutter før han i det hele tatt fant veien ut av flyplassen, skriver han.

E. Steels, også han brite, kaller oppholdet på flyplassen som en «eksepsjonelt stressende opplevelse» og at han ikke fant noe sted å sitte utenom på restaurantene. – De er en ubehagelig gjeng, skriver han om ansatte han møtte i sikkerhetskontrollen.

Brian Santarpia fra Canada opplevde flyplassen som dårlig organisert og at de måtte stille seg i kø flere steder. – Samlet sett opplevde jeg den som en av de verste flyplassene i Europa, skriver han. I likhet med de øvrige advarer han å bruke denne flyplassen.

Hos København Lufthavn beklager kommunikasjonsrådgiver Lars Lemche overfor de som har hatt en dårlig opplevelse på lufthavnen og sier at flyplassen gjør en rekke forbedringer som vil komme publikum til gode.

– Kritikk er grunnleggende sundt. Slik kan vi bedre identifisere hvor vi skal sette inn støtet for at lufthavnen skal bli bedre, sier senior kommunikasjonsrådgiver Lars Lemche ved København Lufthavn i en kommentar til flysmart24.no.

Han beklager til de som har hatt en dårlig opplevelse, men viser at den totale scoren for både København og Oslo er lik – 4 av 10 mulige – og at det som oftest er kunder med en negative opplevelser som kaster seg over tastaturet og klager.

Han viser til en annen undersøkelse, den internasjonale ASQ undersøkelsen som spør et bredt utvalg av reisende.

-Her svarer 8 av 10 at serviceopplevelsen i København Lufthavn har vært «god eller utmerket.» Også her ligger København og Oslo tett på hverandre, med Oslo litt foran, sier Lemche.

Han mener mange av de negative kommentarene kan skyldes at man i København driver en omfattende utbygging.

-Vi utvider terminalen før og etter sikkerhetskontrollen til det dobbelte av i dag, og vi lager en ny pir for langrutene med egen passkontroll. All byggingen kan være til irritasjon for de reisende som i byggeperioden derfor vurderer serviceopplevelsen som lavere enn normalt, sier Lemche.