Presenning nær sugd inn i flymotor på Gardermoen

Norwegian-flyet hvirvlet opp presenningen ved landing på Gardermoen. Foto: Per Johan Næsje

Et Norwegian-fly fra Fort Lauderdale i USA holdt på å  få en stor presenning inn i den ene motoren da flyet landet på Oslo Lufthavn om ettermiddagen første nyttårsdag. – Slike hendelser kan være kritiske, mener ekspert på flysikkerhet.

Det var flyspotter Per Johan Næsje som fanget inn den dramatiske situasjonen da han var utenfor flyplassområdet for å se på trafikken.

Næsje forteller til flysmart24.no at han ikke oppdaget hva han hadde filmet før han fikk se opptaket av Dreamliner-flyet etterpå.

– Jeg så ikke at det lå noe på rullebanen før flyet hadde landet, men fikk med meg at presenningen fløy opp idet det flyet reverserte, forteller han.

Her kan du se videoen Per Johan Næsje tok, og sekvensen med posen kommer to ganger.

Lederen for flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, sier etter å ha sett videoen at FOD (Foreign Object Damage) alltid er en trussel for luftfartøy, og noe alle aktører skal være årvåkne overfor.

Han sier at slike hendelser er verst ved avgang:

– Fly som er i en avgangsfase er mer utsatt i slike situasjoner enn fly som skal lande. Det er særlig alvorlig hvis fremmedlegemer skulle komme inn i ytre eller indre deler av motoren. Da kan det selvsagt bli kritisk, sier Skatval til flysmart24.no. Han er ikke sikker på om mannskapet i cockpit er klar over den presenning-lignende gjenstanden som ligger ved rullebanen.

Han sier flyspottere har en veldig viktig rolle i slike situasjoner og ber dem kontakte kontrolltårnet straks de gjør slike observasjoner på en flyplass, slik at neste fly ikke bruker en «uren» rullebane.

I Avinor kjenner man godt til episoden med Norwegian-flyet:

– Vi så dette og det ble gjort en baneinspeksjon så raskt tårnet kunne gi tilgang til rullebanen, sier kommunikasjonssjef Kristian Løksa.

Flyplassens personell plukket opp det de fant, forteller han og legger til at resten blåste videre østover og ble plukket opp hengende på gjerdet øst for østre bane.

– Det blåste ganske friskt tirsdag, vi vet ikke hvor dette kom blåsende fra. Vi har regelmessige inspeksjoner men ikke imellom hver landing, sier Løksa.

Hos Luftfartstilsynet sier seksjonssjef Svein Johan Pedersen at tilsynet ikke har fått noen rapport om saken ennå:

– Oslo lufthavn har gode oppfølgingsrutiner etter slike hendelser og vil gjøre sine interne undersøkelser, for å se om det må iverksettes tiltak for å hindre slike hendelser i fremtiden.  Fremmedlegemer på rullebanen vil alltid medføre en økt risiko, men det er heldigvis sjelden at dette skaper farlige situasjoner, sier Pedersen som understreker at flyplassene har krav på seg om rutiner for inspeksjon:

-Lufthavnene har krav om inspeksjon av rullebane og disse inspeksjonene tilpasses til de lokale forholdene på den enkelte lufthavn. På vinteren er det ofte hyppigere inspeksjoner på grunn av vurdering av friksjon på rullebane. Luftfartstilsynet fører tilsyn med flyplassene at de driver i samsvar med gjeldende krav i regelverket, deriblant at inspeksjonsprogrammet gjennomføres, sier Pedersen.