Katteplage på luksushotellet – krevde ny Syden-ferie

Ferien på Tyrkia-hotellet ble slett ikke slik reisefølget hadde ventet det. Foto: Coral travel

Det var ikke mye de var fornøyd med, reisefølget på to som i sommer ferierte på et luksushotell i Side i Tyrkia. På grunn av katteplage i matsalen krevde de et saftig prisavslag, eller at de rett og slett fikk en ny ferie gratis til sommeren.

De to hadde kjøpt en pakkereise med Tyrkiareiser på hotellet Water Side Resort & Spa med havutsikt og all inclusive. Det siste vil si at all mat og drikke under oppholdet også er dekket i prisen.

Transportklagenemnda for pakkereiser har nå behandlet saken. Noen ny og gratis ferie blir det nok ikke på nordmennene. De får derimot 1 000 kroner mer i avslag enn de 700 kronene som Tyrkiareiser hadde tilbudt dem.

Tyrkiareiser omtaler hotellet, som står oppført med 5 stjerner, som et tilbud «for deg som vil ha en eksklusiv ferie»:

På Water Side Resort & Spa bor man som i et palass og har det meste man kan ønske seg for en vellykket ferie, står det.

Det var ikke akkurat dette som preget ferien til de to nordmennene, skal vi tro deres klage.

De fant mye feil på ferieoppholdet på luksushotellet på den tyrkiske riviera. Det ble spilt så høy musikk på hotellområdet at klager måtte oppholde seg på stranden de fleste av dagene.

På kveldene var det musikk fra flere kanter til 24.00. Det nyttet ikke å klage til resepsjonen. Nordmennene fikk beskjed om at det ikke fantes noe rolig område på hotellet, bortsett fra på rommet, ifølge klageren.

Maten var dårlig. Det viste seg at de fikk servert middag fra en meny som bestod av to ferdiglagde hovedretter. Da de spurte etter cola light, fikk de Pepsi cola blandet med soda. Matopplevelsen ble ikke akkurat bedre av at de under måltidene ble sjenert av at det sprang katter rundt i restauranten.

Men det var mer. Nordmennene klaget også over manglende rengjøring, at de ikke fikk nye håndklær hver dag og på dårlige språkkunnskaper hos reiselederservicen.

De skriver at de ikke klaget direkte til Tyrkiaferier fordi selskapet ikke var tilstede på hotellet, og ga derfor først uttrykk for sin misnøye overfor resepsjonen da de dro.

Dette griper klagenemnda fatt i, og mener retten til kompensasjon bortfaller hvis man ikke gir reisearrangøren muligheten til å rydde opp i feil der og da. Heller ikke Tyrkiareiser fikk noen klager mens reisefølget oppholdt seg på feriehotellet, men sier de som en goodwill har tilbudt en kompensasjon på 700 kroner.

Nemnda henviser til at det var mulig å komme i kontakt med selskapet fordi det ligger en mappe på hotellet med kontaktinformasjon til selskapets stedlige representant, slik loven krever.

– Hvis man er misfornøyd med noe under oppholdet bør man ta kontakt med hotellresepsjonen å melde fra. Klageren meldte så vidt nemnda kan forstå kun fra om manglende badehåndklær, og dette ble rettet opp, skriver klagenemnda.

Nemnda sier derimot ja til å yte feriegjestene en noe høyere kompensasjon enn de 700 kronene Tyrkiareiser ville gi.

Nemnda høyner summen til 1 700 kroner, og skriver at dette bør de få på grunn av at de opplevde at det løp katter rundt i restauranten og at de fikk utvannet drikke.