Kjos kan gå inn i samarbeid med flyselskap i USA

Norwegian kan snart ha samarbeidsparntere i USA på plass. Foto: Norwegian.

Bjørn Kjos varsler at Norwegian om kort tid vil inngå samarbeid med lavprisselskap i USA. Det vil bl.a. gjøre det enklere for reisende fra Europa å fly videre inn i USA.

Det var på fremleggelsen av resultatene fra fjerde kvartal at Kjos lettet på sløret om det som har vært et problem for mange som benytter Norwegian på sine reiser til Nord-Amerika.

Norwegian har til nå ikke hatt noen samarbeidspartnere i USA som kan ta passasjerene videre fra de store byene som Norwegian har ruter til. De som har fløyet til New York, Los Angeles, Boston eller San Francisco og skulle videre inn i USA har måttet ordne seg med transport videre selv.

LES OGSÅ:
Forenklet fortolling utvides på Gardermoen

Nå blir det en endring på dette, kunne Kjos fortelle uten å røpe hvilke selskaper han skal samarbeide med. Han snakket om en stor allianse, og sa dette:

-Det er snakk om store aktører, sa Kjos. Det nye samarbeidet, som Kjos omtalte som en allianse, vil trolig bety at kundene kan kjøpe en gjennomgående billett hos Norwegian som vil ta dem med at annet selskap til endelige reisemål innen USA.

Det har tidligere vært spekulert i et samarbeid mellom Norwegian og det amerikanske flyselskapet JetBlue. Dette har han tidligere avslørt overfor amerikansk presse:

-JetBlue vil være en naturlig kandidat hvis vi ønsker en allianse med noen i USA, sa Kjos til avisen The Street. Ifølge avsien er dette det største innenlandske flyselskapet fra John F. Kennedy-flyplassen (JFK), og har allerede allianser med en rekke internasjonale flyselskaper.

Luftfartsanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair tror også på at JetBlue vil inngå i en slik allianse i USA, men peker også på et selskap som Frontier som en annen mulighet.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian vil overfor flysmart24.no ikke kommentere saken ut over det Kjos har gjort.

LES OGSÅ:
Svenskene skulle danke ut Gardermoen. Slik gikk det

JFK-flyplassen er Norwegians dominerende flyplass i USA. Til denne flyplassen utenfor New York kommer Norwegians langdistansefly fra en rekke hovedsteder i Europa.

Resultatet for fjoråret ble som ventet veldig dårlig, med minus 1,5 milliarder kroner på bunnlinjen. Med en emisjon som er ventet å innbringe 3 milliarder kroner, varsler selskapet ellers at det er i gang endringer i driften fremover.

Selskapet legger ned ruter som ikke lenger går med overskudd, og legger ned flere baser. Det siste betyr at det ikke lenger vil være fly og besetning stasjonert på de stedene der basene legges ned, bl.a. på Gran Canaria, Tenerife og Palma på Mallorca.

LES OGSÅ:
Feriehoteller med barneforbud er blitt bestselgere

-Selskapets viktigste prioritet fremover er å igjen levere en lønnsom drift. En rekke initiativ er allerede iverksatt: Et internt kostnadsreduksjonsprogram, en optimalisert rutestruktur og salg av fly. Selskapet styrker også den finansielle posisjonen gjennom en emisjon der tre milliarder kroner allerede er garantert, skriver Norwegian i pressemeldingen i forbindelse med resultatfremleggelsen.

Selskapet skriver videre at man i 2018 ble truffet av en rekke uforutsette utfordringer.

-Tøff konkurranse, høy oljepris og driftsproblemer med motorene på selskapets Dreamlinere påvirket resultatet. Norwegian måtte leie fly med mannskap for å unngå forsinkelser og kanselleringer på interkontinentale flygninger, skriver selskapet.

Langdistanseoperasjonen er følge Kjos snart på rute igjen.

– I 2019 vil Norwegians vekst og investeringstakt avta betydelig og en rekke initiativ er iverksatt for å igjen få en lønnsom drift, sier konsernsjefen.