Ferien på paradisøya ble et mareritt

Paret så for sen en romantisk ferie i tropeparadiset Mauritius. Slik ble det ikke. Foto: TUI

De skulle nyte en etterlengtet ferie på paradisøya Mauritius. I stedet for et avslappende opphold på en romantisk strand måtte de rømme til et byhotell med trafikkstøy og larm.

Nå har Transportklagenemnda for pakkereiser avgjort at reisefølget skal ha tilbake mer enn halvparten av reisens pris fra Apollo på grunn av de mistrøstige forholdene de ble møtt med.

Reisen fant sted i juli i fjor, og gikk til Gran Bay på nordsiden av øya, som ligger i den sørvestlige delen av Det indiske hav. Paret kjøpte en nøktern tur, og ingen overdådig luksus.

LES OGSÅ:
Luksusferien regnet bort, familie forlangte penger tilbake

Da de kom frem skulle det imidlertid raskt vise seg at de virkelige forholdene på stedet var svært langt fra beskrivelsen i katalogen. Der skriver selskapet om de «paradisiske strendene som strekker seg rundt hele øya, med kritthvit sand og krystallklart vann.»

Møtet med øya og hotellet ble en saftig nedtur:

-Hotellet var nedslitt og ikke i nærheten av beskrivelsen på Apollos nettsider. Området utenfor rommet var nedblåst og forferdelig. Det var skittent og søplete, bambusparasollene var blåst vekk og det gikk ikke an å bade på stranden. Rommet lignet ikke på bildene og badet var knøttlite og slitt. Det var vannlekkasje fra vasken, dusjhodet var forkalket og slitasje på baderomsinnredningen. Utemøblene var fulle av hull, skriver de reisende i sin klage til klagenemnda.

LES OGSÅ:
Opprør mot ran og prostitusjon i norsk feriefavoritt

Reisefølget ble så skuffet over forholdene at de aller helst ville ha billetter hjem igjen med en gang, eller i det minste få byttet hotell. De forsøkte derfor å få tak i Apollo for å få ordnet opp i saken, men lyktes ikke. De henvendte seg da direkte til hotellet, men der hadde de ikke hørt om Apollo. Det kom etter hvert for en dag at Apollo ikke hadde noen representant på øya.

Da de fikk kontakt med selskapet i Oslo fikk de beskjed om at de måtte ordne opp selv, og at de måtte ta vare på alle kvitteringer. Paret fant etter hvert et annet hotell de kunne bo på. Så fikk det heller være at i stedet for et idyllisk hotell på stranden ble ferieoppholdet på et hotell i en gate med mye trafikk og støy.

LES OGSÅ:
Bryllupsreisen gikk i do, da kom erstatningskravet

Etter at paret overfor Apollo dokumenterte forholdene på det opprinnelige hotellet, ble paret gitt en kompensasjon på 10.000 kroner for å dekke ekstrakostnadene med å flytte til nytt hotell.

Dette var paret ikke fornøyd med, og mente de hadde krav på pengene tilbake. Det avviste Apollo som også mente at de ikke hadde tatt kontakt med dem for å få ryddet opp da de ankom hotellet. Dette mener klagenemnda er en merkelig påstand i og med at paret kunne legge frem telefonkvitteringer for samtaler på til sammen nær 3 minutter til Apollo. Etter at dette ble lagt frem kom det ingen flere kommentarer fra Apollo.

Nemndas beslutning ble derfor hvor stor erstatning paret skulle ha. Det endte med at de får tilbake 17.400 kroner, eller 60 prosent av reisens pris.

Lik flysmart24.no på Facebook